Bloggtema – ålder

Kollade in Bloggvärldsbloggen och fann att Sofia uppmanade oss bloggare att starta upp olika text teman. Har tittat in på Fototriss vid många tillfällen. Har dock aldrig vågat mig på en sådan uppgift.

Men så tillbaka till text tema. Text borde tilltala mig. Mig och mina valsande fingrar.

Ålder

Det är ingen ålder att vara 34 år. Inte om man är 54. Men är man 24 så är det ju 10 år kvar. 10 år är en riktigt lång tid. Om man är 9 år. Som min son. Han tittar på mig och ser en vuxen människa. En vuxen mamma som är gammal.

Jag minns min mamma. Hon var ju gammal. När jag var liten. Men mor lilla gick bort för 8 år sen. Hon hade precis fyllt 50. Ingen ålder. Speciellt när man själv sitter och skrattar tillsammans med en hel hög kollegor. Som fyller eller har fyllt 50 år. Man känner att man är i samma ålder. Så forsar tanken förbi. Att dessa underbara människor är lika gamla som mamma var när hon gick bort. Ingen ålder alls. 50. Då har ju inte ens guldåldern börjat.

Satt i bilen och pratade med min far. Han fyller 60 år. Han känner sig inte som en 60 åring. Att den bilden han har av en 60 åring inte stämmer med hur han känner sig. Idag. En lycka av att känna sig yngre än vad passet visar.

Det skapar ett perspektiv. Ett perspektiv till vad ålder innebär. Att ålder inte behöver kopplas ihop med en grupp med människor. Inte behöver kopplas ihop med en person. Det handlar inte om åldersskillnad. Det handlar om hur man är. För visst finns det människor man upplever äldre än vad de är. Visst finns det människor man upplever yngre än vad de är. Men det viktigaste är nog hur man upplever sig själv.

Vissa dagar upplever jag mig nog som en trött 40 åring. En annan dag som en busig 18 åring. Vissa dagar känner jag mig som en älskad 34 årig mamma. Undra om samma fenomen gick genom mammas tankar när hon satt som 34 åring…

Hur gammal känner du dig i kväll?

Kram Anna

18 thoughts on “Bloggtema – ålder

  1. Som en överkörd och påbackad 135 åring! 😉 Intressant läsning, jag har också varit i de tankarna här i dagarna…. Kram till 34 åringen!

  2. Tänkvärda ord om ålder. Numer får jag oftast tänka efter innan jag svarar på frågan om min ålder. I sinnet brukar jag ligga några år efter de jag uppnått i verkliga livet 😉

  3. Jag tror aldrig att jag kommer att känna mig gammal (vad nu det är, den gränsen flyttas ju för varje år). Jag känner mig själv och jag är som jag är – ingen ålder kan ändra på det. Däremot kanske kroppen stretar emot ibland och påminner mig om verkligheten men då är det bara att streta tillbaka :).
    Kramisar

  4. Jag undviker nog helst att prata siffror, för det är väl inte säkert att man upplever en ålder på samma sätt. Jag önskar nästan att siffrorna kunde slopas för de kategoriserar och sätter gränser för hur man bör vara. Jag vill vara som jag är oavsett ålder…Ha det fint!

  5. Väldigt bra skrivet, ett nytt sätt att se ålder på,igårkväll efter 8 timmars tågresa så var det bara hoppa i arbetskläderna och sätta igång,efter jobb och duch så kände jag mig som 52 år i kroppen men i mitt sinne blir jag nog inte mer än 23 tror jag,ha en bra dag.

  6. Just idag känner jag mig som 18!! Energin på topp!! Inga kroppsliga krämpor:)
    Men jag hade också en sån där besynnerlig upplevelse – min bror är 50, spelar i ett band. Såg lite bilder av när de spelade. ”Jaha, jag visste inte att han spelade med ett gäng äldre gubbar”, tänkte jag. Innan det slog mig?? Men jösses, HAN är ju en äldre gubbe själv!! 50 – men jag tänker mig min pappa i 50-årsåldern??!! Det var nästan en hisnande känsla. Man hinner inte med!! Det är så märkvärdigt det här med ålder! För kroppen är verkligen bara som ett skal. Inuti förändras inte särskilt mycket!! Skulle vara att man hoppas att man blir lite visare med åldern, då…

  7. Jag känner mig just nu som 43 vilket jag också är 🙂 Fast det är nog mer när man är ihop med andra människor man kan relatera och känna sig äldre eller yngre…oftast känner jag mig yngre än vad jag är. Att jag ibland har massa värk gör ingen skillnad på hur gammal jag känner mig…det är inte fysiskt utan en annan känsla skulle jag tro…eller nja inte fullt ut. Någon gång har jag haft kläder på mig som gjort att jag kännt mig äldre och ibland kan man vara till fixad och då kan man se ut som man vore yngre så lite påverkar nog det också känslan om sin ålder…..

    Kram och godnatt!

  8. Åh så bra skrivet :-))

    Ikväll känner jag misg som jag tror att gamla kvinnor känner sig i kroppen. Stel och öm. I huvudet däremot känner jag mig alltid som tjugo 🙂

  9. Ja du, kroppen känns gammal men sinnet är ungt!! 😉 Jag har tänkt i samma banor som du å frågade min mor hur gammal hon känner sig (hon fyller 61 i år) å hon sa att hon känner sig som typ 25-30!!
    Kramen

  10. Just nu – 100 +, efter två timmars sömn, 9 timmars jobb och fyra timmars långt styrelsemöte. Men imorgon känner jag mig som 20 igen 🙂
    Kram och natti natt ….

  11. Jag ligger alltid 5 år efter mentalt… 🙂 Kunde precis acceptera att jag fyllt 20 den dag jag blev 25 och så har det fortsatt sedan dess…

    God natt!
    Kram
    MissStorm

  12. I kväll känner jag mig gammal ;0) Har ont i ryggen och ska krypa i säng nu. Men i morgon hoppas jag att jag känner mig som min vanliga ålder ;0) Jag är rätt nöjd då…

    ~Livet i byn

  13. Vilken bra idé med textteman!! Du är ju verkligen rätt person för det!

    Ikväll känner jag mig.. ja, huvudet känns ca 56, magen 17, och benen 30.. så snittet på det är 34,3.. sedär, jag känner mig som jag är!

Lämna en kommentar