MS-frisk

Att ha Multipel Skleros betyder att man har benägenhet att få inflammationer i hjärnan. Sen lämnar inflammationerna små ärr, plack eller förhårdnader.

Att symptomen verkligen kan variera. Att sjukdomen är så pass individuell. Beror på var inflammationerna uppstår i det centrala nervsystemet.

Mina inflammationer har uppstått på rätt ställe. Förutom en gång. Det var mitt första skov. När en inflammation hade uppstått. Så att delar av min känsel hade avtrubbats. På halva kroppen. Men tack vare bromsmedicinen så har delar av mina förhårdnader återbildats. Det är bra. Det är rätt håll. Men det innebär inte att min diagnos förändras. Men det innebär ju att jag få känna mig frisk. Så frisk en MSdiagnostiserad kvinna kan känna sig.

För visst känner jag skillnaden. Jag är inte riktigt som jag var för tre år sen. Jag är inte helt symptomfri. Men jag skulle vilja diagnostisera mig själv som MS-frisk. För så länge som jag är skovfri. Så länge jag känner att jag klarar av vardagen. Så länge som jag orkar. Så länge jag kan vara positiv. Så är ju det bra.

Härmed förklarar jag mig som MS-frisk!  Med en mycket spännande vardag!

Kram Anna

25 thoughts on “MS-frisk

  1. Jamen, det är ju härligt att se det så! För det är ju sant!!! Å det blir så mycket lättare när man ser saker possitivt! 🙂
    Kramen, Maria

  2. Vilken skön inställning du har 🙂
    Tack för att du berättar om din diagnos (valde bort ett annat ord och hittade inget bättre än diagnos för att ersätta det just nu!)! Kram vännen

  3. Med positiv inställning kommer man så långt. Just nu tänker jag inte på MS alls, vill inte, vill bara leva och ha kul!
    Bara min älskade hund kommer hem igen….
    Kram

  4. Låter klokt att tänka så positivt, faktum är att tanken påverkar hur vi mår också… Önskar dig världens finaste dag i solen! Kramiz M

  5. …Starka, härliga tjej!!! Du verkar vara en underbar människa, som berör och får en att tänka positivt, tack!

    Bamsekram

  6. Du verkar vara så otroligt stark människa och jag är ganska säker på att det är den rätta vägen bara man orkar. Det är klart att man måste få ha deppdagar också, men i det stora hela är det en klar merit att se så positivt det bara går på din sjukdom. Tänk om alla var så duktiga som du!
    Ha en solig dag!
    Kram ANnah

  7. Jag tycker att det är helt rätt inställning och det är rätt att vägra finna sig i att vara sjuk. Det är så lätt hänt att man blir sin sjukdom…

  8. Tråkigt att höra men jag är glad för att du är så positiv , ha det så bra

  9. Det är så härligt att höra positivitet! Jag tror att det kan bidra till friskhet .. åtminstone göra så att man känner sig friskare.

    Och tack för dina fina ord i min blogg. Jag kikar in här med täta mellanrum men är dålig på att lämna avtryck.

    KRAM

  10. Härligt sätt du har att se på saker och ting, vilket ju är kanonbra! Man ska ju se saker positiva!
    ”Ju mer positiva tankar du tänker, desto mer positiva dagar får du” 🙂
    Kramen från oss med önskan om en supermysig torsdag!!!

Lämna en kommentar