En härlig föreläsning!

Denna föreläsning har jag sett fram emot. Att få höra och lyssna på en kvinna med diagnosen ADHD. Höra hennes historia från mycket liten till vuxen ålder.

Det handlar om Maria Andersson. Det handlar om en flicka som går igenom sitt mycket intensiva liv på högsta växel. Antingen högst upp eller längst ner genom dagarna. För hennes lagomväxel existerar inte.

Jag sitter med ett igenkännande leende på läpparna. Jag ser både min sons hyperaktivitet och min dotters impulsivitet. Jag skrattar med henne under hennes otroligt självutlämnande historia. För i hennes hastighet så ”händer” det ju saker hela tiden. För när det inte skedde något runt omkring henne blev det ju tråkigt. Hennes tidsuppfattning är bristfällig och att sitta kvar vid bordet när man försett magen med maten på bordet var ju rena tortyren. Maria berättade om hennes spaupplevelse som många skulle uppskatta. Men att ligga med stenar på ögonen blir en plåga eftersom hennes behov att veta vad som sker runt omkring henne begränsas. Hennes ordflöde saktar inte in bara för att kvinnan säger att man får vara tyst. För när nervositeten blir påtaglig så ökar hennes symptom.

Maria förklarar hur envisheten fick henne att ligga i minus 20 en hel dag och göra snöänglar i stället för att åka längdskidor. För längdskidorna hade legat i en julklapp, vars öppnande inneburit ett nederlag. Detta pga en rebus hon inte lyckats lösa. Så rebusen innebar att hon fick julklappen tre dagar sent. Detta innebar att längdskidorna var pest. Detta i sig innebar att hon INTE skulle åka skidor. Vilket slutade med att hon låg i snön och gjorde snöänglar tills hon nära på frös fast. Envisa barn…

Manipulativa… Att ge med sig. Det innebär egentligen att man ska skylla sig själv. För när man sätter upp ett mål, en rutin, en regel, måste man orka fullfölja den. För ger man med sig en gång så är det nära på omöjligt att återgå till ordningen. Eller med mina mått mätt: det ska till ännu ett krig innan allt återgår till rutiner igen.

Jag tackar Maria! Det var verkligen värt anhörigbiljetten! Önskar bara att fler anhöriga och fler pedagoger skulle få möjlighet att se detta!

Kram Anna

4 thoughts on “En härlig föreläsning!

  1. Hoppas förkylningen lugnat ner sig i din kropp. Du som har så mycket roligt inbokat i helgen som du vill göra dock utan en förkylning.
    Var rädd om dig och pyssla om dig mycket så hoppas jag det gått över tills imorrn.
    Varma bamse kramar

  2. Ja sånt är alltid intressant. Jag lever med en man med många bokstäver, ms och adhd, själv har jag med jämna mellanrum PMS oc en lättare släng av adhd. Jag rar inga mediciner ytan har lärt mig att leva med mina/ våra bokstäver;)

  3. Vad kul att höra ifrån dig hjärtat…det är alldeles för länge mellan varven numera. Jag har läst precis vartenda ord du skrivit och vet du vad…jag tror bestämt att allt stämmer på pricken:).
    Jag har gjort mitt idag hos farbror neurolog och det var inte så som jag ville ha det men det finns ju värre saker:).
    Väntar på min MR och sen blir det Tysabri. Ska läggas in eftersom jag haft så stora allergiska reaktioner på de andra bromsarna…ja, du vet ju…jag vill inte riskera mitt eget liv…och som tur är vill doktorn inte det heller.
    Kramisar till dig vännen

Kommentera

