Dammråttornas flykt

Att komma hem till en nystädad lägenhet är lyx.

Känslan att stiga in och se skinande golv och bortplockat i alla rum. Den känns befriande. Som om någon lyft ett ton betong från mina axlar. Fastän det var jag och barnen som städat lägenheten innan lunch.

Men det känns som ett överflöd av lugn som bemöter mig när allt är på sin plats och det inte kikar fram dammråttor bak hyllor och stolar. För de har stirrat på mig hela veckan. De har verkligen hånat mig när jag smugit mig fram försiktigt för att inte vindpusten som jag skapat ska väcka dem till liv för ännu en jakt på mina bara fötter…

Före lunch klädde jag mig för en rejäl förföljelse. Mitt tystgående vapen dragandes genom hela lyan. Alla 80 kvadratmetrarna. Hyllor, bänkar, byråer, fönsterbänkar, bord och stolar rengjordes… Ingen undkom snabeldrakens vakuum…

Men visst hörde jag råttornas ångestskrik när en efter en sögs in i den trånga magpåsen. Nog gav jag upp ett skadeglatt leende när den sista råttan försökte undkomma min snabba framfart.

Där satt den. Färdig! Klar! För den här gången. För de små rackarna förökar sig fortare än jag hinner blinka. För redan i morgon kommer jag se deras avkommor i hörnen… Skrattande och tjoande:

Vi blir fler och fler…

Men jag återvänder med min vapendragare… Till att åstadkomma ännu en flykt för dammråttorna… Men inte i morgon.. De måste ju få en chans att omgruppera sina trupper…

Kram Anna

One thought on “Dammråttornas flykt

  1. Det är det skönaste som finns när hemmet luktar såpa och är rent och fräscht! Vilka dagar vi har…solen skiner och det är på plusgrader…me like:). Jag njuter på max men…saknar också vovve dessa dagar.
    Kramar om dig vännen

Kommentera

