Brinna för eller snöa in?

Jag har återvänt från ännu en sväng till Byskes underbara bibliotek. De får frågor från mig. De får funderingar från mig. De svarar och kollar upp. De beställer och ordnar. Tusen tack!

Jag tittar upp ur boken. En kort stund innan jag försvinner ner i Carina Ikonen Nilssons värld. Tittar på mina barn. Ler och tycker att det stämmer. Ber dem komma och jag läser. De ler och känner igen sig. Det känns så otroligt underbart när man via en bok kan stärka dem. Via en annans värld kan finna deras väsen.

Mitt hjärta, min kärlek tittar på mig och ler.

Du har verkligen snöat in när det gäller ADHD, Anna!

Ja jag har verkligen bestämt mig. Jag ska bli den mest insnöade personen, föräldern, pedagogen när det gäller ADHD/ADD. För mina elevers skull. För mina barns skull. För att vidga förståelsen.

Jag fick en mycket svår fråga av en 18 årig dam på nyårsafton.

Vad brinner du för?

Hon visste precis vad hon brann för. Hon visste vad hon ville inom den närmaste framtiden. Jag stod och beundrade hennes driv. Jag fann att jag började tänka och forma min eld.

Det resulterade i att jag tog ett stort beslut. Jag beslöt mig för att börja brinna. Jag föresatt mig att snöa in på detta ämne.

Då fann jag denna bok:

Jag föredrar att kalla mig IMPULSIV av Carina Ikonen Nilsson

Hon har en familj med 2½ diagnoser varav en av dessa är hon själv. Hon beskriver sin barndom på sitt ADHDvis. Där tankarna rullar från ena till det andra. Där det spännande impulsiva kan visa nya världar och verkligen kan vara en tillgång. Hon försöker förklara för resten av världen hur om detta funktionshinder.

”Om jag hade varit blind eller döv så hade ingen krävt av mig att jag skulle träna mig i att inte vara blind; lika med dövheten – inte hade någon krävt av mig att jag skulle lära mig att höra.

Hennes ord bjuder in oss till hennes förklaring av ADHD:s tillgångar och otillgångar. Dessa otillgångar uppstår inte på grund av funktionshindret, utan på grund av omgivningens attityd. Främst bland otillgångarna är den dåliga självkänslan…”

Jag tycker att hon framför sin vardag på ett fantastiskt sätt. Hon lyfter ADHD som en kreativitetsgen som den bästa tillgången hon har. Jag tror faktiskt att det är detta vi pedagoger kan lära oss. Att det är vi som kan anpassa omgivingen genom att visa på ett förlåtande klassrumsklimat. Självklart gäller det inte enbart ADHD, utan även till varandras likheter och olikheter, behov och särskilda spetskunskaper.

Så jag väljer nog att både brinna för och snöa in. Lite smått. För visst brinner jag för mina barn. Visst finns det något speciellt i mitt klassrum, tillsammans med med mina elever! Visst snöar jag in lite i mina litteraturval. Det är mycket fackböcker som intresserar. Sååå många böcker och sååå lite tid… Men nu har jag kanske tid. För båda barnen insjuknade idag. Båda barnen kommer vara hemma två dagar pga uppkastningar… 😛 Så jag tar tag i nästa bok…

Kram Anna

 

 

 

4 thoughts on “Brinna för eller snöa in?

  1. Pingback: Att hitta tillgångar i människor | malix.se

  2. Pingback: Att hitta tillgångar i människor | Malix blogg Tillsammans sprider vi ringar.

  3. Hej !
    Tänka dig att jag nästan pöste över av lycka just nu. har just instalerat mig på hotellet som jag ska sova på. I morgon ska jag prata inför personalchefer och lite annat i Borås. Ditt inlägg och din kommentar på min blogg gjorde mig lycklig och ännu en gång känner jag att Yes det var meningen att jag skulle skriva den där boken. För jag skrev den just för att andra små flickor i små och stora kroppar ska slippa känna sig så förtvivlat ensamma i sina tillgångsgener. Imorgon när jag står där och pratar in för alla okänd människor kommer jag ha just detta inlägg varm om hjärtat tänka sig jag blir fortfarande förundrad över att det finns människor som tycker att min bok har ett värde. tänk jag börjar tror på att den har det men än är det lång väg att vandra riktigt där är jag ännu inte ……. Tack i gen för den lycka du givit mig idag. Tillsammans sprider vi ringar. Hälsa dottern och slå en signal om det är nått kram till er båda två kram kram /Malix//Carina Ikonen Nilsson

  4. Barnens advokater det lät jättebra tycker jag. Det ska jag ta med mig och förvalta just det ordet mitt barns advokat.
    Nu får ni vara hemma och kurera er och du får passa på att vila efter din studie och sen ta nya tag nästa vecka. Jag känner mig trött efter allt kämpande här så jag ta igen mig här ikväll och imorrn väntar ett nytt möte på mig och då ska jag ha nya starka krafter så jag kan ta mitt ansvar som mitt barns advokat.

    Ha en skön kväll hjärtat!
    Varm kram

Kommentera

