Att lära mig ännu mer…

Sitter i kursstolen på lasarettet i Skellefteå varje fredag i hela fem veckor framöver. Det är för min skull. Det är för mina barns skull. Det kommer nog även att komma väl till hands i mitt yrke. För att få ännu mer på fötterna när det gäller ADHD/ADD kan bara vara positivt.

När jag sätter mig ner får jag en pärm med papperskopior av lektionsupplägget samt några häften att läsa in innan nästa kurstillfälle. Min vana troget så öppnar jag pärmen och börjar ögna igenom dagens upplägg. Bläddra igenom kommande lektioner och känner att jag verkligen ser fram emot detta.

  1. Värt att veta om ADHD
  2. ADHD i familjen
  3. Så hjälper du ditt barn att fungera bättre i vardagen
  4. Så kan du förebygga och hantera konflikter
  5. Samhällets stöd

Jag tar fram blyertspennan jag fått låna. Börjar att anteckna när BUPsköterskorna börjar arbeta sig igenom powerpointpresentationen. Jag får nicka och känna igen. Jag får notera nya sätta att förklara detta neuropsykiatriska funktionshinder för omgivningen. Jag får tillsammans med föräldragruppen lyfta igenkännande situationer. Vi är många som nickar och noterar samt några vågar sig på att kommentera. Vi har alla minst ett barn som fått diagnosen. Diagnosen som kan spreta åt så olika håll.

Vi inser att cirka fem procent av alla skolbarn har ADHD och vi är tacksamma över att fler flickor fångas upp genom att fler blir medvetna om detta funktionshinder. Länge trodde man även att detta växte bort med åldern, men det står numera klart att problemen kan finnas kvar ända upp till vuxen ålder. Det är viktigt att barnen fångas upp i tid för att minska risken för misslyckanden både i skola och i det sociala livet.

Vi får definitionen av denna diagnos återigen framför oss med uppmärksamhetsproblem, överaktivitet och bristande impulskonstroll,men denna gång får vi även en förklaring av de tre olika undergupperna av ADHD:

  1. De som har en kombination av uppmärskamhetsproblem och problem med överaktivitet och impulsivitet
  2. De som huvudsakligen har uppmärksamhetsproblem
  3. De som huvudsakligen har problem med överaktivitet och impulsivitet

Förklaringen av ADD lyfter på fördomen om att överaktiviteten ska vara den mest framträdande draget vid ADHD. Numer betraktas detta som en svårighet att finna lämplig aktivitetsnivå i förhållande till vad en uppgift kräver. Vi får höra om ”Gasa, bromsa och lägga in rätt växel”, styra och reglera aktivitetsnivån så det blir lagom och ändamålsenligt samt svårigheterna att mobilisera och upprätthålla energi för en uppgift man inte är motiverad för och hushålla med energin så den räcker.

Sen vet vi som sitter i publiken att våra barn är oförutsägbara, vilket leder till att det finns bra och sämre dagar. Vi har sett att de uppvisar en otroligt ojämn prestationsförmåga. Våra gullungar uppvisar i många fall bristande automatisering, svårighetar att följa regler och instruktioner. Deras tidsuppfattning brister och ett annat utmärkande drag är att de har svårt att hålla flera saker i huvudet samtidigt.

Vi skakar på huvudet när vi kommer till diskussionen om hur barnen tappar bort och glömmer saker runt omkring sig hemma, på skolan… Att försöka förstå hur stora svårigheterna de har att organisera, planer och genomföra arbetsuppgifter utan stöd. Vi ler när vi hör hur otroligt beroende de är av styrning men ack så ovilliga att bli styrda. För vi vet att för barnens skull ska vara där och stötta så att de nångång ska klara en uppgift. Men vi måste även påminna varandra om att när de klarat en uppgift så måste vi försöka gå till nästa trappsteg och utmana dem. För framtiden! För vi fick dessa underbara barn till låns. Vi vet att vi inte kommer finnas för evigt. Det handlar att förbereda dem för den tid när vi inte kan stötta dem.

Men det känns bra att höra att förståelsen för detta funktionshinder har ökat bland barnen. De är ju trots allt framtiden.

Men jag känner mig hungrig att få veta mer. Jag vill höra alla tips och idéer som komma skall. Jag ser verkligen fram emot nästa kurstillfälle. Även om jag har svårt att lämna mina elever. Även om det ska förberedas och stöttas även på arbetsplan. Jag ska trots allt få lära mig ännu mer…

Kram Anna

3 thoughts on “Att lära mig ännu mer…

  1. Ms: Det är otroligt individuellt, liksom ADHD är. Men helt klart kan det sätta sig på både närminne och arbetsminne. Allt beror ju på var de rackarns inflammationerna uppkommer och när de lämnar förhårdnaderna (placken).
    Kram

  2. Ju mer man vet desto lättare att förstå och veta hur man ska agera i sitt förhållningsätt.

    Hjärtat inte ditt fel att mailet gick iväg och jag tänkte på direkten så här gör inte min vän så det raderades bort på direkten.
    Låter som du har det underbart nu och det är du verkligen värd. Jag lovar att jag ska hålla mina tummar för dig när den stora testdagen kommer.

    Må så gott!
    Varmaste kramarna

  3. Vad bra att du skriver om det här du också!!
    Jag har en vän med ADHD/Asperger som också har MS. Han brukar skoja att det är mycket bättre martyrpoäng på att berätta att man har MS. Han skojar mycket varvat med att vara mycket bitter.
    Hans problem är framförallt med minnet. Han var tvungen att träffa mig fem-sex gånger innan han kom ihåg mig och han upprepar allt han är med om flera gånger. Inget minne alls, bara några minuter sitter det kvar. Är det vanligt vid MS? han säger att det är sviterna av ett skov.

Kommentera

