Uppstarten av MS studien… Check

Jepp! Nu är det genomfört.

Jag fixade att åka ner till Umeå och träffa min läkare.

Jag klarade att genomföra enkäten hos min forskningssköterska.

Jag lyckades att pressa ut lite blod för blodprovet.

Jag gick igenom den fysiska testen, även om jag bara sa att jag såg toppenbra. Det berodde på att syntesttavlan ännu inte var uppsatt i de nya lokalerna som MSteamet blivit tilldelade.

Jag somnade i MagnetRöntgen trumman igen. Det är något magiskt med brummandet och de höga ljuden. En tår rann från min kind innan sömnen fann mig. Det var både minnen och nostalgi som svepte över mig där. Sen blev jag bara trött.

Men nu vet jag. Jag vet att allt börjar i januari. Det stora testet blir ju ryggmärgsprovet. Men denna gång är det inskrivet i journalen att jag ska ha ett så kallat blodplåster. Att de sprutar in lite av mitt eget blod som ska koagulera över ingångshålet. Så hoppas jag att det ska gå bättre denna gång.

Självaste behandlingen, droppet som ska ta ca 4-6 timmar, sker nån vecka senare. Sen kommer behandling nr 2 två veckor efter det. Men det börjar jag inte fundera på ännu. Först ska vi ta itu med denna höst. Denna jul. Så tar vi dagen som den kommer när det nya året står framför dörren. När vi låser 2011.

Men nu är i alla fall uppstarten färdig. Den kan bockas av och räknas som lyckad! Även om min älskade chaufför inte fann en plats i tid för att träffa läkaren. Även om iPaden inte riktigt ville få kontakt med routern för en digital enkät. Även om syntesttavlan inte var uppsatt. Även om min forskningssköterska var tvungen att sticka två gånger. Så är bollen i rullning. Check!

Kram Anna

One thought on “Uppstarten av MS studien… Check

Kommentera

