Skogens energi…

Vaknade före väckaren… Det är inte ovanligt alls. Snarare vanligt förekommande. Jag startade att gå igenom min kropp med start av händer och fingrar. Alla delar hade återkommit till full känsel. Checkade sedan av mina fötter och alla 10 tår vickades och var verkligen på gång. Inga stresssymptom i ansiktet. De små känselförändringarna som jag brukar kalla spindelnät. Jag sträckte på mig och anade en viss träningsvärk på baksida lår efter mitt yogapass samt 8 km promenad med min fina vän C. Kände på mig att denna dag skulle kunna bli riktigt bra! 🙂

Satte mig upp med ett leende på läpparna när jag fann mina vänners Wordfeud svar på lång rad i min telefon. Skakande på huvudet åt det ena efter den andra ordet som lagts i alfapetspelets namn fann jag mina jaktbyxor. Drog på mig dem och sökte reda på en matchande tröja. Matchande i bemärkelsen skön och funktionell. Idag var det dags för en eftermiddag i skogen. Skolans skolskog närmare bestämt. Den där personalen spikat och skruvat, sågat och tjärat för två år sen. Där fick vi ett underbart uteklassrum. I dag lyste solen och mina steg var otroligt lätta när jag avslutat min morgon hemmavid.

Framme på jobbet fixades det på ena hållet och sjåades det på andra. Mina treor kom instrosandes och frågan om vi skulle ut i skogen redan på morgonen, som vi gjorde i fjol, kom ganska omgående. Jag förklarade att vi skulle ta av oss kläderna och skorna och utforska det nya verktyget: datorn. Elevernas förvånade blickar talade för att det skulle bli en spännande timme. Behöver jag nämna att jag var lätt svettig efter en introduktionstimme med 15 bärbara datorer på bänkarna. Puh…

Matematiktimmen flög iväg efter algoritmsnack och talgåtsutmaningar. En elev tittade upp ur boken och med förvånad ton utbrast han:

Ska vi redan gå på lunch? Var försvann den här timmen?

Vi har en fantastiskt bra mat på vår skola. Skolrestaurangen tillagar maten och vi kan ge kritik om det är något vi uppfattar felaktigt samt uppmuntra om det är något både personal och barn tycker är bra. Vi har både direkt kommunikation samt något vi kallar matråd där denna diskussion kan föras.

Väl inne i getingboet/personalrummet. Där orden haglar. Där en trött hjärna väcks på nolltid. Där ingen passerar utan att bli medveten om att vi är fler än en i rummet. Självklart är det fyllt med kärlek bakom alla pilarna som skjutes. För annars skulle det inte fungera. För tar en pil snett och det skulle missuppfattas så faller allt platt och allt skulle vara förstört. Där hamnade jag. Drack mitt kaffe. För att sedan iklä mig skogskläderna.

När jag stod ute i solen. När jag stod och tittade över min för dagen lätt reducerade klass så visste jag med säkerhet att eftermiddagen skulle bli lyckad. Med faktaboken om mossa och lav under armen traskade vi i snabb takt förbi hockeyplanerna, in på elljusspåret och vidare mot skolskogen.

Eleverna satte sig i vindskyddet och började smaskande sätta i sig de frukter de hade med sig tillsammans med vattnet de hade i vattenflaskor. Förutom den stackars flicka vars flaska hade gått upp under promenaden. Hennes extrakläder på tork och lätt blöta skolpapper avtorkade så kunde vi starta vår lektion i naturen. Vi pratade om mossor och lavar. Vi fann att mossorna inte hade rötter och att lavar bestod av svampar som levde i symbios med alger och inte träd i detta fall.

Sen var det dags. Dags att få återuppta affärbyggandet. Sist fick de nämligen i uppgift att i förutbestämd grupp bygga upp en affär, för andra att besöka och shoppa olika varor. Denna dag gick byggandet lite fortare och ropen började skalla:

Kom hit och köp! Det är öppet!

Skolskogens ena affär
Affärer byggda av elever

Det var barkbåtar tillverkade på plats, kottar, harsyra, lingon, gräs bundna till sopkvastar, pinnar ombyggda till korv med bröd, bark som visade sig vara ett skrovmål och svampar i alla dess skepnader. Bland annat fann en grupp att fingersvampen blev hårdvaluta när ryktet hade spridit sig om dess existens. Till betalningsmedel var det kottar och gula löv (dollar) samt en grupp hade en egen valuta i röda löv, vilket fick alla att söka dessa röda löv för att kunna köpa i deras butik.

Mitt i skogen. Mitt i den underbara eftermiddagen fanns vi. Vi mådde så fantastiskt gott. Jag kände hur vi fyllde på med livsenergi. Skogen ger verkligen mig energi. På många olika sätt. För jag vet att även när jag kommer hem så kommer synminnet sitta kvar. När jag återkommer till underbara minnen så kommer ett fånigt flin på mina läppar och min bägare återfylls med viktig energi.
 
När tiden höll på att rinna ut började en realisation av vissa produkter i shoppingcentret. Vissa grupper sänkte priset med ett ”ta två och betala med en” erbjudande.
Vi valde att gå runt i en stor grupp innan vi skulle återvända. Vi fick då se och höra om alla butiker. Bland annat fick en elev berätta varför han byggt ännu en butik tillsammans med en medlem ur en annan grupp.
 
Det blir mer pengar över när man är två än när man är tre.
 
Där fick jag möjlighet att prata om att ½ är en större del än 1/3. 🙂
 
När jag nu sitter och tar igen mig för kvällen så känns skogens tripp i hela min kropp. En underbar känsla. En skön trötthet. Jag inser att jag kommer somna gott och sova som en liten baby med ett fånigt leende på läpparna. Allt tack vare eftermiddagen där jag fått fylla på av skogens energi!
 
Kram Anna ♥
Kommentera

