En spännande höst

Tyst har bloggen legat. Rösten har fått vila. Rösten som fått liv via mina fingrar. De fingrar som valsat och virvlat över tangenterna. Men så en dag finns viljan. En dag ökar behovet. Längtan att leka och smeka de, numer, nötta och trötta dataknapparna.

Mitt liv har fyllts med kärlek. Mitt liv har mött en underbar verklighet. Mitt liv har fått nya utmaningar och möjligheter. Mitt liv har funnit nya svängar och gamla men outnyttjade tankar. Mitt liv växer. Mitt liv mår gott. Mitt liv har blommat denna sommar. Mitt liv har utökats. Mitt liv innefattar fler själar än tidigare. Mitt liv.

Så när hösten kom fanns tanken att återuppta. När hösten kom fanns planer. Men mitt i livet så insåg jag att världens mittpunkt kan behöva cyberfri närvaro. Så jag la bloggen på ofrivillig is. Men den är inte glömd. Inte alls. Känner bara att mitt liv levs IRL. 🙂

En dag i veckan kom jag hem. Hem till min trea. Började gå igenom en stor mängd med brev och reklam. Sprättade kuvert nummer ett. Inser att jag fått en kallelse. En kallelse jag har väntat på med spänd förväntan. En kallelse jag sakta börjat att oroa mig för. Jag har nämligen tackat ja till att delta i en MS-studie. En studie där jag ska byta ut mina Avonexsprutor/Interferonsprutor som jag tar en gång per vecka. I stället ska jag få möjligheten att testa ett läkemedel som ges via dropp. Detta läkemedel har funnits ett bra tag och använts bland annat av reumatiska patienter. Detta läkemedel har alltså visat sig fungera bra även för MSpatienter.

Studien är upplagd för två år. Under tiden läkemedlet testas ska jag genomgå magnetröntgen, blodprover och ryggmärgsprov. Allt för att min hälsa ska kartläggas och om något händer ska vi se det tidigt. Ni som läst tidigare inlägg, vet att ryggmärgsprovet jag blev diagnostiserad av, var smärtsam. En huvudvärk utan dess like. Men jag hoppas att slippa den denna gång.

Så jag sitter i mitt kök. Känslan att bollen är i rullning. Skickar ett sms för att få min kärlek att boka in Umeåresan. Fortsätter beta av posthögen. Finner nästa nervpirr. En kallelse till föräldrakurs för föräldrar med barn som har ADHD. Strategi! heter den. Den kursen sker på arbetstid, men vi får tillfällig föräldrapenning. Inser nu att detta är något stort som är på väg att ske. Vet att detta kommer att kännas på jobbet. På grund av vikarieanskaffningen är ansträngd. På grund av att kollegor ställer upp och jobbar stenhårt redan nu. Sen ska jag komma och vara en tung del som tvingar dem att jobba ännu hårdare.

Jag tar telefonen. Inser att den enda som kan få mig att ta ett legalt beslut är min chef. Så jag telefonerar henne. Jag berättar om mina brev med kallelse och inbjudan. Efter kloka ord finner jag mig liiite lugnare. Men förstår att jag måste få berätta detta för dem det berör för att jag ska kunna landa.

Jag väljer att berätta för mina kollegor. Jag väljer att ta det direkt på morgonen därefter. Jag väljer att inför en grupp med cirka 16 personer berätta om min höst. Berätta om deras förväntade hösttermin. Även i denna samling fick jag kloka ord. Då kunde jag andas ut lite. Då kunde jag koncentrera mig på min uppgift för dagen. Att vara en av två lagledare. Att ta itu med planen om kvalitetsarbetet i skolan. Att föra ordet så att allas talan ska höras. Det var skönt att få tänka på annat. Det var skönt att låta fingrarna finna bokstäverna på tangentbordet.

En spännande höst har startat. En spännande höst på många fronter. På jobbet. På hälsofronten. Men även på hemmasidan. För även om jag bor kvar i min trea tillsammans med mina barn så har kärleken bitit tag i mig. Väsklivet får dock fortgå när man smyger fram i livet med små steg. Små steg lugnar nerver när en spännande höst ligger framför fötterna…

Kram Anna

2 thoughts on “En spännande höst

  1. Men, så trevligt att höra av dig! Å, vad mycket spännande du/ni har framför er! 😉 Intressant att se vad den där studien ger. Hoppas att det blir riktigt bra!!
    StorKramen, Maria

  2. Ja, det låter som om du har en spännande tid framöver. Hoppas det nya läkemedlet ger positiva effekter.
    Och så fint att du har hittat kärlek!

    Kram

Kommentera

