Högsommarhelg

Värme! Snacka om hett! Det var bara att ta fram alla sommarkläder och försöka tränga sig in i dem! För när termometern visar över 30 grader i skuggan så inser jag att det är dags att byta sängkläder.

Jag gick och lade mig riktigt tidigt. Värmen hade fått även en riktig badkruka som jag att doppa tårna i vattnet. Faktiskt premiärgå ut i Byskeälven och lyckats med att ta mig ut i en härlig ström. Blivit neddragen i vattnet av en vänlig bensax. Legat och simmat efter jag acklimatiserat mig till omgivande vatten. Njutit av sommarkvällens värmande strålar när jag suttit på bryggan och lyssnat på älvens oändliga brus.

Med boken i handen landade min varma kropp i sängen. Började klippa med ögonen direkt efter nån enstaka sida. Somnade i framstupasidoläge… Vaknade till efter ett tag. Kände hur biverkningarna surrade. Anade hur frossan fick mig att skaka trots att det var extremt varmt. Tog upp täcket och gömde mig för verkligheten. Somnade om. Tills spöktimmenhade påbörjats. Att vakna till liv efter någon timme brukar inte vara ett gott tecken. Att vakna till liv efter biverkningarna flytt sin kos var dock skönt. Men att inse att det var kokhett inne var inte populärt. Saknade min trogna bordsfläkt. Satt faktiskt och funderade en stund om jag skulle smyga ut och lägga mig på bryggan. Men insåg att jag borde vända mig om och försöka finna John Blund.

Självklart fann jag honom. Efter ett tag. Efter några vändningar i sängen. Efter jag sparkat bort både täcke och kramkudde. Efter jag vridit och vänt på huvudkudden. Då flög han förbi med sin sömnsand.

Jag sov till morgonen sakta väckte mig med en dröm. En dröm där jag vaknade och muttrande kikade på termometerns max-min status från natten. Minimum var på plus 24 grader i stugan. Maxtemp under natten hade varit plus 82 grader Celsius… Jag måste verkligen ha tyckt att det var fantastiskt varmt innan mitt undermedvetna hade fantiserat ihop något så bisarrt.

Att titta tillbaka på denna härliga helg känns magiskt! En högsommarhelg i mitten av juni. Bara hålla tummar och tår att vi får återse värmen igen. För nu är det svalare. För nyss regnade det lätt. I morgon är det måndag och jag har sex dagar kvar att jobba innan ledighet!

Kram Anna

Kommentera

