En sällankänsla

Det började som en vanlig morgon. En ljus och skön morgon. Faktiskt. Ingen av oss tre kunde ana vad som väntade bak hörnet. Eller efter filtallriken. För frukosten landade i toastolen för sonen.

Vem släppte in magsjukan i huset? Inte välkomnade jag det då. Jag frågade sonen stillsamt om han ville att jag skulle vara hemma. Efter ett jakande svar började rundringningen. Det var extremt länge sen jag VABade. Har inte gjort det detta läsår. Det skapade denna sällankänsla. För att gå hemma med alla måsten. För att strosa utan stress. För att göra undan sånt jag bara hunnit tänka förut. För att beta av den listan jag skapat sen jag flyttade in. Det är en underbar känsla.

Satt och pratade med min älskade syster i telefon igår. Jag ringer på tok för sällan. Så när vi pratas vid så hinner vi diskutera en hel del. Denna gång pratade vi om en ofattbar känsla att inte behöva gå till jobbet för att klara ekonomin. Att kunna välja vad man ska göra på eftermiddagen efter man gått in för att ha vettiga saker gjorda på förmiddagen. För att bara ligga och slappa morgon efter morgon skulle nog få mig att bli tokig. Riktigt riktigt tokig.

Jag är ju en listtyp. En sån som finner en stor tillfredsställelse att stryka de uppdrag man genomfört. Detta är ett sätt att få saker gjorda. Finns listan. Existerar uppdragen. Så när jag blir multimiljonär, lyxhustru, bortskämd arvinge till en amerikansk avlägsen släkting eller pensionär. Då har jag systemet för att få hemmet att fungera. För att få vardagen att gå. Göra som mor. Förmiddag, jobbas det. Eftermiddag, fri tid. Under vardagen. De flesta dagar. Men ingår förmögenhet så skulle ju drömmen uppfyllas. Att få massage och behandling så ofta budgeten tillåter!

För visst kan man drömma. De ouppnåeliga drömmarna. För multimiljonär blir jag inte på lärarlönen. Multimiljonär blir jag inte utan att spela. Pensionär känns långt bort. Det är ju trots allt flera år kvar…

Sällankänslan att kunna uppfylla en nyväckt dröm. Den kom snabbt. Sällankänslan att kunna göra det extra fint hemma medan sonen var trött och slut. Sällankänslan skapar en tillfredsställelse i att hinna se mina barn under en lång tid. Sällankänslan dyker snart upp i en härlig sommarkänsla.

Mamma! Du förstår nog vad jag menar med Sällankänsla… 🙂

Kram Anna

Kommentera

