Stooor dag

Fick fyra små armar runt min kropp på morgonen i går. Två röster som väckte mig med ett grattis fyllt med kärlek. Det var helt underbart att få ha dem nära under påsklovet. Få ligga och snusa i deras hår på morgonsidan. Dra upp ärmarna när de börjar morgonkivas i min säng. Pussa på dem när vi konfliktutrett färdigt… För den stunden… 🙂

För när dottern diskuterat klart så vickade hon på huvudet och sa att de skulle göra denna dag till den bästa dagen. För min skull. För att jag skulle få ha en fantastisk födelsedag! Sonen satt och höll med. Det kom de ihåg ett tag i gången! Men de är mina! De är fantastiska! De är underbara!

Denna dag skulle bli en stooor dag. Det anade jag inte på morgonsidan. Att det skulle bli så enastående fanns inte på kartan. Men efter en sväng in till stan. Så fann jag att bak i lillgolfen låg en kolgrill. En lite större. Men flera nivåer till gallret. Samt ett toppgaller där man kan låta mat ligga och efterstekas eller förgrillas… U name it!

Jag hade införskaffat kol och tändvätska vid ett tidigare tillfälle. Men trodde nog inte riktigt på att jag skulle ställa mig och grilla. Det har jag ju aldrig behövt göra. Och jag har aldrig tagit tag i den utmaningen.

Nu lade dottern denna utmaning i famnen på mig. För hon tyckte att vi skulle äta grillspett på min födelsedag! Så vi passade på att införskaffa grillen och all mat samt alla de grillattiraljer som jag skulle kunna tänkas behöva.

Den första utmaningen var att montera ihop den röda kolgrillen. Men den monteringsanvisningen var ingen IKEA anvisning. Inte alls. Jag och dottern skruvade och vred. Vi fick ihop den. Tre gånger innan vi, med förstärkning av sonen som tyckte synd om oss, lyckades få skruvar på rätt ställe. Vridit skålar till rätt position. Lyft benen till de mest funktionella ställena. Vi prisade den lilla miniskruvmaskinen jag fått. Det underlättar att ha något som skruvar ihop de små skruvarna.

Vi kände oss alla smått hungriga när vi var färdigmonterade allihop. 😉 Men kolet lades på aluminiumfolien. Tändvätskan sprutades över de kolbitar som skulle tändas på. Nästa steg var att tända dem. Vi hade inte riktigt den fyllda tändaren med oss. Vi valde helt enkelt tändstickan och det fungerade mycket bra!

Premiärgrillningen gick av stapeln och köttet smakade mycket bra! Men under middagen får vi besked om att vi har en parasit i vårt vatten här i Skellefteå. Så när gäster dyker upp så är det bara att koka vatten! Vi kokar vatten både nu och sen. Vi kokar och kokar! För inte vill vi bli sjuka!

Så min födelsedag var stoooor på många sätt! Både positivt och mindre trevligt! Men nu ska jag ta och koka lite vatten!

Kram Anna

One thought on “Stooor dag

Kommentera

