Påsken kommer tidigt i år…

Eller så inte egentligen.  Den är fantastiskt sen. Vill dock poängtera att det är första gången under mina 12 år som lärare, som påsklovet ligger före påsken. Att vi slutar ledigheten efter Annandag påsk. Men nån gång ska ju vara den första.

Så nu sitter jag och känner ledigheten börja få mig att slappna av. Muskel efter muskel. Leende efter leende. Skratt efter skratt.

Jag ser verkligen fram emot dessa lediga dagar. Ser fram emot att möta de dagar vars morgontrötthet håller på att suddas bort med hjälp av den allt mer värmande solen. Jag är på väg att återvända till livet. Efter en period med mycket skriverier. Efter tvåveckorsperiod med en pedagogvardag kombinerad med utvecklingssamtal. De alltid givande samtalen med föräldrar och barn. Men även om de är trevliga är det en anspänning. Jag har verkligen varit slut på kvällarna. Med tanke på att jag inte får glömma bort något. Att det ska finnas med alla nödvändiga delar. Allt ska vara noggrannt genomtänkt och dokumenterat. För att paketeras och levereras under samtalet. Förhoppningsvis ska det mottas med förståelse och framförallt med glädje över de framsteg barnen har gjort. Att förstå att vi står här. Att förstå var vi är på väg. Att förstå vad vi tillsammans ska kunna åstadkomma.

Snart klar. Snart färdig med alla dessa möten. Det sista väntar efter ledigheterna. För nu tar jag ledigt från jobbet. Lämnar datorn hemma. Har i och för sig med mig rättning. Men det tar jag en dag när jag inte har något att göra. När flitens lampa lyser. Då rycker jag fram och försöker överbemanna mig själv med lusten att jobba.

Så även att påsken är sen så ligger lovet tidigare i förhållande till påskhelgen. Att jag nu kan luta mig tillbaka och avnjuta en härlig helg. Invänta en ny upplevelse som innefattar en kamera. Ser fram emot de finastefinastes återtåg in i lägenhetens påsklov. Där mår jag gott. Där ska det bakas inför födelsedagen som kommer med stormsteg…

Njut go vänner. Njut av fredagen. Njut av kvällen. Njut av stunden! För det gör jag!

Kram Anna

Kommentera

