Helgarbete…

Vet att jag inte längre kan ignorera den hög av elevproducerat material som ligger vid min arbetsvän, datorn.
Vet att jag inte längre kan säga: ska bara…
Vet att jag inte längre kan njuta av sängens värme.
Bara att kicka igång kroppens viktigaste del, hjärnan.
Bara att kicka igång leder och muskler.
Bara att kicka igång arbetsvännen.
Så nu ska jag försvinna ner i arbetshögen…
Tills jag, barmhärtigt, blir avbruten eller somnar!

Men jag vet att de ska göras. Att det finns ett enormt ansvar i mitt arbete, med våra bedömningar. Sen får vi tycka vad vi vill om den uppgiften. Det ska göras. Men det ska göras på ett positivt sätt. Att ge tips och idéer för att eleven ska kunna fortsätta till nästa kunskapsnivå. Det svåra i det är att det ska ner på papper. På pappret och vara förståeligt för mottagaren.

Så då sitter jag vid min arbetsdator. Lägger min panna i djupa veck. Vrider och vänder på formuleringarna för att de ska vara rätt till rätt elev i rätt ämne. Det får inte bli fel. Det ska vara korrekt.

Jag har inte ett jobb med helgarbete. För jag brukar använda mina 45,5 timmar på veckan. Jag brukar försöka se till att lägga jobbet åt sidan på helgen. Men så i vissa speciella tider på läsåret så räcker inte veckan till. Som denna vecka. Barnfri vecka. Kan det egentligen göras klart i helgen? Eller blir det att sitta kvällstid oxå? Självklart! För även om bedömningarna blir klara. Även om alla texter är färdiga. Så ska det förberedas IUP:n. Den digitala. Så nog finns det kvälls jobb nästa vecka med. Och finjusteringar av texter. För att sen printas ut. Lämnas över till mottagarna.

För efter det kommer den del som jag tycker om! Utvecklingssamtalen! Trepartsmötet mellan skola, elev och hem. 🙂 Alltid nåt att se fram emot efter detta helgarbete…

Kram Anna

Kommentera

