Längtan och förväntan…

Mitt i vardagen. När ekorrhjulet snurrar alltför fort. När man önskar att man ska få befinna sig i ledighetens eufori. Mitt i längtans underbara dragningskraft. Mitt i den magiska förväntan…

Den är underbar. Känslan av att ha allt framför sig. Att veta att morgondagen är den stund man verkligen suktat efter. Under en lång tid. För från den stund man vaknar och påbörjat den dagen så är det bara att inse. Att förstå. Att man snart sitter med facit. Facit över hur den tiden spenderats. Hur den har avnjutits. Hur man tagit vara på de ögonblick man eftertraktat.

Så likt det barn vars längtan och förväntan ligger på bristningsgränsen i väntan på tomten. Så likt.

Sitter i min soffa. Tar kvällen som den kommer. Vet att längtan och förväntan har två sidor. Vet att de stunder jag hoppas ska dyka upp, kommer saknas det ögonblick de har passerat. Vet att de ögonblick jag längtat efter, kommer ömt lindas in i minnets bomullsvepning och gömmas undan. Bara sekunden efter de har upplevts. En hastighet jag önskar bromsa upp. Önskar att vrida ner till ett accepterat tempo. En takt där jag med eftertänksamhet klarar av att både ta in, känna och uttrycka mina funderingar.

Jag är i sportlovets linda. De första avkopplande timmarna. Med nio dagar framför mig. Önskar mig lugnet och de energigivande stunderna! Så får facit komma vid ett senare tillfälle. För nu sitter jag med längtan och förväntan i min kropp…

Kram Anna

3 thoughts on “Längtan och förväntan…

  1. Imorgon börjar vardagen igen. Hoppas att du har haft ett skönt lov och att du hunnit ladda batterierna ordentligt!

    Kram,
    Å

Kommentera

