Snällhet…

När jag tittar ut över min skara elever. Står och försöker förklara, vrida och vända på olika teman. Olika kunskaper som jag finner bland de mål barnen ska uppnå. Det finner jag stor glädje i.

Den glädjen blir dubbel när jag ställer en fråga och får så många härlig svar. Denna gång ställde jag frågan om kamratskap och snällhet. Vad de önskade se hos en kompis. Svaren blev:

  • snäll
  • ärlig
  • hjälpsam
  • våga säga till/ifrån
  • uppmärksam
  • trevlig

Samt den otroligt viktiga egenskapen att kunna säga:

Förlåt

Behöver jag uttrycka mig tydligare än: Jag är stolt över alla mina elever! De kloka och visa år 2:or. Tänk om dessa kloka ord kunde skeppas ut till alla som verkligen behöver hjälp att finna meningen med snällhet.

För dessa ord som barnen kom på under lektionen är några av de grundläggande orden när det handlar om konflikter och konflikthantering. För visst vill alla ha en vän. En kompis som är snäll genom att våga säga när jag gjort något bra. Som är hjälpsam genom att säga till när jag är på väg åt fel håll. Som är uppmärksam när jag kommer in i rummet och säger Hej Anna! Som är ärlig när jag frågar om jag tagit den bästa vägen till det mål jag eftersträvar. Men framför allt en vän som kan godta mitt förlåt. När jag i skammens ångest försöker göra mitt bästa att lyfta den gastkramande känslan av våra gemensamma axlar. För visst kan ett förlåt kunna både ges och tas emot. För visst kan ett förlåt både verbalt uttalas eller fysiskt genomföras. Allt handlar om den vänskap och till vilket plan den har hunnit växa till.

Så jag säger det… Mer snällhet till världen! För tänk om alla bara kunde säga/göra/ta emot förlåt när misstag görs. För misstag kommer vi alla göra. Misstag kommer att slippa genom alla våra garder. Men dessa sår går att lappa till med snällhet. När förlåtet är ärligt. Så snälla ni! Jag ber om ursäkt för alla förolämpningar som jag inte vetat om att jag gjort genom alla åren! Verkligen!

Kram Anna

Kommentera

