Att känna friden

Vet att med barnen kommer stormen. Den underbara härliga kärleksstormen!

De har återkommit till lägenheten. Dottern har tagit hela vardagsrummet i besittning med hårborstar, sockor hon fått i kväll, kläder och broschyrer. Sonen har tyst smygit sig till soffhörnet med fjärrkontrollen i handen. Det är hans kväll att vara boss. Jag uppmanar och påminner om att i morgon är det syrrans tur. Förbereder. Det är min värld. Förbereda för att skapa en miljö med minsta möjliga antal konflikter.

När kärleksstormen lagt sig. När vi sitter tillsammans i soffan och känner lugnet sprida sig från hörn till hörn. När mitt knä knappt rymmer båda barnen. Då känner jag friden. Då är mitt hjärta fyllt till bredden. Det kommer ingen att kunna ändra på.

När stoltheten över att se dem samarbeta för att lösa ett problem på datorn. Att de vid något tillfälle lyssnar på den andre. Då bubblar mammahjärtat…

För denna kvälls frid kan bytas ut mot stormiga dagar och hetsiga kvällar. När den ene har glömt bort förmaningarna och påminnelserna. När duschförberedelserna gick i stöpet för det lät mycket roligare att sitta och pyssla. Eller när den ene har en melodisnutt som snurrar i hjärnan och slinker ut mellan läpparna och den andre blir stressad av dessa toner.

De är mina. Mina darlings. De har såna härliga och underbara styrkor och färdigheter. Men de har ack så lika men ändå olika svagheter de behöver hjälp och stöttning runt. Mina barn.

Passar på att känna friden i lägenheten. Njuta av den. Så ser vi i morgon vad den dagen kommer att erbjuda. Storm eller en lätt bris..

Kram Anna

Kommentera

