Två grå

Mmmm. Det är precis så. De är faktiskt nära på vita. De två grå.

Ja inte sitter de i håret. Det hår som går från rött till brunt till blont tillbaka till brunt och rött osv. De som eventuellt har ändrat till mer grå är så tydligt döljt av alla mina hemmagjorda toningar.

De två sitter i mitt ögonbryn. De nära på vita hårstråna. Att de finns där ska väl vara nåt bevis på att jag bär min ålder… Med värdighet? Det vet jag inte. Eftersom jag försöker dölja min vanliga, råttliknande, hårfärg. För i den färgen finns kanske några fler. Det är faktiskt inget jag har testat på många år. Att ha en helt naturlig nyans.

Varför jag färgar håret handlar nog mest om att kunna ändra på ett utseende. I detta fall mitt. För när jag väl har torkat mitt hår efter behandlingen så känns det fräscht. Det känns lite nytt. I stället för att klippa mig fixar jag en ny färg. I håret. Inte i ögonbrynen.

Två små hårstrån är ju bara att dra bort om de stör. Men på något sätt är de väl en väg in i att acceptera att jag närmar mig mina 40. Trots allt. Att acceptera att jag kan bära upp dessa två utan att skämmas. För vem skäms för att ha livserfarenhet. Fastän det känns som om varje dag är en helt ny sida. Och på den sidan har jag ju aldrig varit förut.

Tack vare mina andra livssidor så vågar jag ändå att byta blad. Att vakna varje morgon. Känna att jag verkligen vill anta de utmaningar som kan dyka upp. Önska mig modet att blicka upp och möta alla människor med det de behöver. Att behöva livserfarenhet med både berg och dalar. Det både stärker och lyfter mig. För med mitt liv vet jag att jag kan. Jag vet vad jag vill. Jag vet att nästa dag kommer med facit av dagen som varit. Det är inte lönt att sitta och fundera längre.

För med mina två grå kommer jag att vända en sida. Och sen en till…

Kram Anna

One thought on “Två grå

Kommentera

