Efterlängtat…

Spelar ingen roll att jag älskar mitt jobb. Spelar ingen roll att jag trivs med att ha fullt med åttaåringar runtikring mig hela arbetsdagen. Spelar ingen roll att jag finner en stor tillfredsställelse med att ha positiva verbala utmaningar bland kollegor.

För jag har längtat. Åh vad jag har längtat efter denna dag. Jag har suktat och trånat efter denna kväll.

Jag har nämligen städat undan i klassrum. Jag har skickat information till de fyra nya föräldrapar som tillkommer efter jul. Jag har redovisat min PIM3:a och fått mitt diplom. Sen var det dags att säga hejdå till kollegor. Både tack för denna termin och även några lycka till på nästa arbetsplats. Det känns konstigt, men även som en nystart.

För det är ju så med förändringar. De kan vara otroligt skrämmande. Skapa ångest och oro. Men framförallt kan det skapa en positiv förändring när det tillkommer nya ögon som hjälper de kvarvarande att analysera och förklara allt de gör. DET tror jag är bra. Men oron inför allt nytt måste dämpas så gott det går.

Väl hemma kände jag att jag var tvungen att testa soffan. Den sprillansnya. Lade mig för att småkika lite på tvn… Somnade och vaknade till för att hänga tvätt…

Så nu smakar jag på det efterlängtade ordet. Det som hägrat framför ögonen ett bra tag. För även när jag trivs på jobbet och har härliga ungar att jobba med. Så längtar, suktar, trånar jag efter ledighet. Vet att det är två läger där ute. Att det finns de som skakar på huvudet och tycker att vi är lediga på tok för länge. Sen finns det några som hyllar lärarnas insatser och finner det rätt att vi tilldelas jullov, sportlov, påsklov samt ett litet sommarlov för att vi jobbar 45, 5 timmar i veckan. För att vi har hand om framtiden varje dag. För att vi agerar och sliter varje dag. För det är vår plikt. Det är vår skyldighet att se till att alla ska synas. Alla ska få sin rätt till undervisning. Alla måste få må bra.

Därför känner jag att jag behöver slappna av. Därför behöver jag få tänka på annat. Under julen. Under lovet.

Jag träffar mina finastefina i morgon på lilljulafton vi har tillsammans med deras farmor och farfar. Sen ska vi vara hos morfar på julafton. Jag har ju sån tur att barnens far och jag har en fantastisk kommunikation och ett gott samarbete. Annars skulle detta år vara ett barnlöst julfirande.

Citerar en man vars ord var kloka:

I vilket fall som helst ska du ha en trevlig jul, med så mycket god mat och vila som man utan dåligt samvete kan njuta av.

Kram Anna

One thought on “Efterlängtat…

  1. Jag unnar dig verkligen jullovet! Lärare ger så mycket av sig själv varje dag och vi är sällan riktigt lediga ens när vi är lediga under terminen.
    Jag hoppas att du får ett lugnt, skönt och kärleksfullt jullov!

    Kram,
    Å

Kommentera

