Ur kaoset föds ordning

Det tror jag trots allt. För i helgen så var kaoset totalt. Då talar jag förstås om lägenhetsstatus. Hur det såg ut. Hur alla saker fanns överallt och ingenstans. Hur flyttkartong stod vid flyttkartong. Hur jag klev över en sak vid ett flertal tillfällen utan att flytta den för jag hade ingen aning om var den skulle ligga. Egentligen. För när man flyttar från en liten lägenhet till en större så kan man välja var de attiraljer man äger ska ha sin boning. Men då bör man ju även har en viss plan. Att ha funderat på vilka möbler man vill ha och behöver. Nästa steg är ju att inse att dessa möbler måste införskaffas om de fattas. Detta skede kan skapa bryderier när införskaffandet tar lite längre tid än beräknat samt om tiden att får allt inforslas blir mer utdragen än tänkt.

För när det saknas förvaringsmöbler så står bokhögar i hörnen. Då ligger fotoramar i ett virrvarr. Kaoset blir komplett när bokhyllan av storlek större kommer in till rätt rum, men för att undvika golvkaos lyfts allt in i hyllan utan en enda tanke på ordning. En snabb titt och det ser okej ut. Men börjar man granska. Stanna upp en liten stund. Så syns kaoset även i det rummet. Man anar tidningarna som är undanstoppade under en tygbit för att dölja den värsta oordningen.

Vet att stunden är nära när har allt fallit på plats. När kaoset har frampressat Ordning i en svår födsel med mycket ångest, smärta och utdragen förlossning. Men det är ju då jag kan sitta och betrakta min lägenhet. Se att det inte håller på att förgås. Att ordningen har tagit över. Då mår jag gott…

Kram Anna

Kommentera

