Flytta utan att packa

En speciell känsla har infunnit sig. Att vara på väg utan att vara riktigt förberedd. Vet att det snart snart snart är dags. Utan att ha packat en pinal.

Det enda jag har påbörjat. Det enda jag har åstadkommit. Det är faktiskt enbart en lätt rensning. Bland papper. Bland kläder. Men den är enbart lätt. För visst behövs en rejäl genomgång innan jag lyfter över dem till grannlägenheten. Jag har lovat mig själv att de saker jag inte haft framme under 2rummartiden ska bort.

När jag ska kolla igenom min stora bokhylla. Den bokhylla som dottern ska rymma i sitt rum och fylla med pyssel, böcker och allt annat smått och gott. När den stunden kommer måste jag genomgå en rejäl sortering. För den lilla bokhyllan som ska införskaffas kommer inte rymma allt. Tyvärr. Men det är den bistra sanningen.

Minns hur jobbigt det varit att packa och flytta när distansen varit större än några meter. Att sitta och slå in alla de svaga tingen. Att inte packa för mycket i banankartongerna så deras vikt skulle undvikas att hamna i betongklass. Att märka alla kartongerna så att de hamnade på rätt våning eller i rätt del av huset.

Denna flytt blir från garderob till garderob. Från köksskåp till köksskåp. Jag kommer bära allt i en varukorg eller i en stor blå kasse. Men innan alla sakerna kommer över den nya tröskeln ska de igenom rensningsfiltret. Har jag använt det nångång det senaste året? Måste fixa en gigantisk soppåse. Där allt brännbart ska sorteras. Resten åker till miljöåtervinningen.

För denna gång ska det flyttas utan att packa. Denna gång ska jag in i min trea. Inte i en landaienlägenhetochsevadsomsker. Mina tre rum och kök. Där sonen och dottern får varsitt rum. Jag äger vardagsrummet! Jag och min blivande bäddsoffa. Den ska tydligen vara på ingående. Innan jul? Nja det kan jag inte lova. Men det ordnar sig. Det gör det alltid. Bara man låter tiden rulla på i sin egen takt. För jag har inte bråttom. Jag är ju nöjd över att denna dag kommer… När jag ska flytta utan att packa…

Kram Anna

Kommentera

