TilliT

Fylld till bredden. Av både god mat och information. Har varit på två dagar utanför skolan. Puh!

I går var jag på Lärarförbundets heldagsutbildning för ombud. Att få höra om löneavtalet och hur lönesamtalen ska genomföras är så nyttigt att bli påmind om. Att höra alla tips och idéer. Att höra hur det är på andra skolor. Lyssna på de som verkligen är insatta. Det är intressant. Det är så viktigt att få höra på ”första hands information”. För de stackarna som ska lyssna på mitt tragglande får det inte lätt. Har dock fått lov av chefen att bjuda in facket för en förklaring… Det är nog bäst… 😉

Idag handlade det om Riskbedömning och Konsekvensanalys fördjupningsarbete av arbetsmiljö. Jag var det svarta fåret i församlingen. Jag hade ju inte gått den första kursen. Men jag lyckades hänga med ganska bra ändå. Ledarna höll sig på en bra nivå! Men visst är det mycket att tänka på. Att vara i tankeprocessen innan förändringarna ska göras. Att tänka på alla risker som eventuellt kan dyka upp. Det är inte riktigt min person. Att tänka i katastrofläge. Jag är ju den som gärna ser möjligheterna i stället… Men i min roll som ombud så får jag ta fram mitt katastroftänkande… 🙂 För medlemmarnas skull…

Medan vi satt och pratade idag om vad som verkligen är en bra arbetsmiljö så dök det upp både det ena och det andra. Att det är viktigt med en tydlig ledare. Det var toppplacering. Vi fann även tryggheten på alla tre plan; fysisk, psykisk och social. Kommunikation, delaktighet var två andra. Det finns så många faktorer att tänka på i denna process att lathunden jag fått idag kommer vara en bra hjälp. Strukturen från idag är A och O…

Men i allt detta så handlar det om TilliT till systemet. Att känna TilliT till chefen. Att känna TilliT till kollegorna. För finns TilliTen så existerar kommunikationen. Då blir alla delaktiga. Det är en stor del i den goda arbetsmiljön…

TilliTs behovet finns även bland mina ”kunder”. Eleverna. De behöver en bra arbetsmiljö även de. De har rätt att få en bra arbetsmiljö. Det är det jag jobbar för varje dag.

Har förklarat för dem om och om igen varför jag inte byter bänkkamrater bara för att de har suttit med varandra länge. Jag förklarar då att mitt uppdrag är att skapa arbetsro. Att söka platser där alla kan finna lugnet. Det förstår de. Att man kanske inte ska sitta med sin bästa rastkompis. Att man ska söka den person som man samarbetar bäst med. Utmaning? Oh ja! 🙂 Men jag känner TilliT till mina Hökar. Jag kan bara hoppas att jag kan lita på deras ord när de säger att de har TilliT till mig!

Kram Anna

Kommentera

