Stor Nostalgitripp…

Oj vilken rejäl flashback… Känns både underbart och riktigt hemskt. Hur snabbt man kan glömma. Hur snabbt det försvinner i ryggsäcken.

Det handlar förstås om gamla kärleksbrev och brev från en mycket god vän. Från en oskyldig tid. Från en uppväxt. Från ungdomen. Den tid när tiden fortfarande gick sakta. När körkortet var utan bil. När den korta tid jag var borta från de Västerbottniska vyerna.

Jag vet att jag var en idog skrivare själv. Jag skrev de vanliga breven och postade. De var otaliga. De var långa. Vad de innehöll? Det vet bara dåtidens pojkvän. Men ni anar att det kunde stå vad som helst. Eller hur? 🙂

Var och åt middag hos exmaken och lämnade barnen. Då bad han mig följa för att hämta två kartonger med foton. Det var då. Då jag fann den lilla trälådan jag tillverkat på slöjden. Den hade ett litet hänglås. Med ett leende kikade jag in i den lilla springan. Såg breven. Såg handstilen. Förbryllat skakade jag på huvudet. Var kunde nyckeln vara? R undrade om han skulle hjälpa mig att knipsa av låste. 🙂 Det fick han.

Alla foton ligger nu genombläddrade. Nostalgitrippens topp blev just att bläddra igenom breven. Det visade sig vara fler än de fina breven från min gode vän. Det var från en omtumlande tid. Där sorg över att jag flyttat blandades ihop med kärlek. Att läsa alla orden både från min tvillingsjäl och min lätt förvirrade vän. Det griper tag. Det får mig att undra över om jag verkligen förstod vad som pågick omkring mig då. Eller var jag lika kall och hade lika svårt att prata om det jobbiga redan då?

Men ack vilken tripp. En enorm. Att både få se kort från den tidiga barndomen. Att se både en ung mor och en ung far. Att se foton från ett tidigt Ostvik och alla barndomsvänner. Att minnas. Det är viktigt. För trots allt. Barndomen, ungdomen samt de tidiga vuxentendenserna och alla dess erfarenheter har ju format mig till den jag är idag.

Det är skönt att sitta i min ensamhet. Fundera. Tänka tillbaka. För alla behöver vi en nostalgitripp. För att känna hur livet fortsätter. Känna att varje dag kan skapa en ny sida i mitt livs fotoalbum…

Kram Anna

One thought on “Stor Nostalgitripp…

  1. Ack, du ljuva nostalgi! Det kan vara underbart att försvinna in i sina minnen för en stund.

    Imorgon är det full rulle igen. Det är väl detsamma för dig?!

    Kram,
    Å

Kommentera

