Inbillning…

Jag vet att med en hel skopa fantasi. Att med ett stort mod. Att med en fast tro på att inbillning kan flytta berg. Allt tillsammans kan få mig att sätta mig ner i soffan efter jag skruvat upp Bandit Rock. Då fann jag inspirationen. Jo det är säkert. Ett nytt sätt att använda pennan. Ja nytt och nytt. Jag vet att det har hänt vid ett tillfälle förr. Då hamnade jag med ett papper, blyertspenna, ett sudd och ett fotografi. Den gången var det ett foto på min dåvarande pojkvän. Jag beslutade mig för att testa. Började att skissa. Började att sudda. Skissa och efter många om och men så kunde jag se en teckning. Som faktiskt skulle kunna vara en något sämre kopia av originalet. Men insåg ganska snabbt att det inte var något jag var bra på. Inte alls. Så jag gjorde det inte igen.

Förrän i veckan. Hade en kväll när inget speciellt var inbokat. Hade radion på hög volym. Landade framför tvn. Fann inget speciellt. Kände inspirationen flöda. På ett mycket speciellt sätt. Lusten att använda pennan. Började leta ett ritpapper. Fann tillslut det brevpapper som blev över efter sommarens handskrivna brev. Det var ljust. Det var lite struktur. Men vad gjorde det. Denna gång hade jag bara ett foto på en vän. Satte mig ner och började skissa. Kikade på formen. Skissade. Suddade. Kikade. Skuggade. Mätte. Lade ner teckningen för kvällen. Gick och lade mig. Hade ett stort leende på läpparna. För inte var det en bra teckning. Det var en inbillning. Det var mod. För jag hade vågat sätta mig ner och teckna. Igen.

Ikväll gjorde jag om det. Tog upp bilden igen. Gjorde en hel del ändringar. Lade bort det. Plockade upp ett foto av mor. Började skissa även på det…

Så ursäkta att bloggen fått vila lite. Jag har funnit pennan och skissblocket…

Kram Anna

Kommentera

