Planer på…

Att skapa planer. Det klarar jag. Jag vill gärna planera lite grann. Inte högflygande planer. Men lite framåt strävande funderingar får gärna existera. En önskan som gärna planteras för framtiden. Det är sällan några planer huggna i sten. Eftersom jag är relativt flexibel. Eller rättare sagt mycket flexibel. För när planeringsfröet är sått så kan den genomgå en metamorfos. För slutprodukten kan spreta åt ett helt annat håll än första tanken.

En plan är en plan är en plan är en plan. Men med flexibiliteten så behöver planen inte vara färdig när jag lägger fram den. Det är den sällan.

Det ser man tydligt i mitt yrke. För när jag sitter och planerar mina lektioner så har jag en otroligt strukturerad tanke och ett syfte utifrån läroplanen med alla dess kriterier och mål. När jag sätter mig med mina härliga elever med alla deras inputs. Så förändras min plan. Den finjusteras egentligen. Slutprodukten blir tack och lov en metamorfos som är fantastisk. Där inte bara jag är delaktig. Utan jag är den som startar förloppet. Det är jag som får stenen i rullning. Det är jag som sen måste försöka styra hela processen. Utbildningsprocessen. Nyfikenhetsprocessen. Metamorfosprocessen.

Väl hemma planerar jag oxå. Lägger fram en idé. Tillsammans med barnen diskuterar vi fram till hur vi ska göra. Vad vi ska göra. Lyssna in dem båda. Med sina spretiga viljor. När processen är igång. Då är det bara att hänga på. Mitt i processen. Mitt i metamorfosen. För inget är ristat i sten förrän familjebeslutet är taget. Tack och lov.

Så visst har jag planer. Även om de bara är ett frö jag sår. Även om det är den första stenen att starta en lavin. Även om det bara är det första ordet i vår konversation. Så är det en plan. Men tur att jag är flexibel. Det är tur att jag kan ändra mig. Annars skulle det inte gå att jobba med det jag gör. För visst är jag bestämd. Men jag hoppas verkligen att alla känner att jag dessutom är rättvis. Rättvis och en lyssnare…

Nu har jag dock planer på att krypa ner i soffan… Ingen annan uppe… Så jag tar det beslutet själv… 🙂

Kram Anna

2 thoughts on “Planer på…

  1. Kikar in och ger dig en stor kvällskram. Hoppas du finner ro ikväll och mår gott. Jag har röjt så jag är stel i ryggen:).
    Nu ska jag landa i soffhörnan och läsa Lantliv:). Hoppas bara att lusten att köpa nytt inte kommer till mig:).
    Kramar

  2. Det låter som en mycket bra plan tycker jag. Min tjej sover borta hos en kompis så hon kommer nog hem om ett par timmar misstänker jag. Kan du tänka dig vädret det vräker ner idag med.
    Idag gör det inte så mycket har mycket att fixa med här inne:).
    Hoppas du sovit gott och att du får en bra dag idag!
    Kramar till dig hjärtat

Kommentera

