Rättvisa eller rätt?

Alltid samma fråga. Ska det vara rättvisa och lika eller ska det vara rätt efter prestation. Samma fråga. Jämt. Bedöma och bedömas. Det är den värld jag lever i. Den bubbla som omsluter mig. Skolvärldens tunna väggar.

För idag var det jag som skulle bedömas. Med ögonen på läsåret som gick. Det läsåret som jag lämnat bakom mig. Det är passé. Men trots allt så var det dags att summera det. Vad har jag gjort bra? Vad har jag uträttat? Vad finns där som jag kunnat göra bättre? Vad är mina utvecklingsmöjligheter? Vilka delar kan förbättras? Vilka stigar ska jag utforska? Vilka vägar ska jag med självsäker min försöka tassa mig fram?

Men fortfarande. Den siffran som yttrades. Den handlar ju om förra året. Året som är passé. Det handlar ju om att prestera hela tiden. Att visa vad man vill och hur man vill ha det. Förra året var inte annorlunda än andra år. Prestationen utvärderas och i mitt fall nummersatt. Både i kronor och sen uträknat i procent. Visst är det intressant! Att ha något att lockas att prestera med mer. Men allt handlar ju om att ha rätt nummer till rätt person. Rättvist? Jo det med. Men inte skulle jag tycka att det är rättvist om två personer med vitt skilda prestationsnivåer skulle ha samma lön… DET tycker jag skulle vara fel.

Men nu är jag inte rektor. Nu är jag bara en medarbetare som sitter och hoppas att jag ska kunna prestera minst lika bra som fjolåret. Står och funderar på vilken sträcka jag ska klara av att prestera mest på…

Kram Anna

One thought on “Rättvisa eller rätt?

  1. Ja, visst är det så att prestationerna räknas om till kronor och ören. Jag tycker så klart att man ska ha mer om man presterar ett högre resultat….det är ju det som är inviduell lönesättning.

    Nu har jag städat klart…nu är det soffhörnan som gäller för ett par kvällar framöver:):
    Kramar

Kommentera

