Tillfälligt fullt hus

Att ha den enorma turen att få ha ett fullt hus i en vecka. Det är så värdefullt. Jag sitter och lyssnar på några inhyrda, hemmaboende samt egna sångtalanger på ovanvåningen. Ler och njuter av att det är liv och rörelse. Det är barn. En, två, tre, fyra, fem och kanske till och med sex stycken i närheten, runt omkring, nära och tätt. Men i ett stort hus som det jag huserat i i veckan så går det ju bra. De två våningarna med väl isolerat mellan dem gör ju att det kan svälja mycket ljud.

Lyckades faktiskt vänja mig med den 180 cms sängen oxå. Den gjorde att jag fick ont i ryggen första natten. Nu undrar jag om jag ska lyckas pressa in den i min tvåa? Lyfta ut barnens våningssäng och ha dem vid min sida… Haha. Nej det går inte. Jag vet… Men pappa! Den är bra att sova i! För jag har verkligen sovit gott denna vecka. Varje kväll har jag somnat i soffan till lillasysters fniss och vaknat med både den ena sidans nackspärr och med ett ryck på grund av en liten snarkning. Sen har jag hasat mig runt på nedervåningen för att släcka lampor. Nästa steg har varit att gå uppför den röda trappan. Smyga mig in i sovrummet efter en tur till badrummet. Ljudlöst glida ner under täcket vid dotterns snarkande och hostande sida. Nu medicinerar jag henne så hon (och jag) ska få sova. OJ vad vi har sovit de senaste nätterna. Visst har jag behövt det!

För när jag stängt dörren efter mig på jobbet har ansvaret för de fyra hemmavid vilat på mina axlar. Även om de fixar det mesta så har ansvaret legat där. Vara sambandscentral. Vara påminnare. Vara tröstare och mellanled. Vara kramare. Vara busare. Vara läxhjälp. Vara kock. Vara tjatare. Vara mamma. Vara syster.

Det har jag gjort med sån glädje. Det har inte varit några problem. Faktiskt!! Men när den yngsta gått och lagt sig så har jobbet gjort sig påmint. Då har det bara varit att sätta sig ner och rätta och fixa, mejla och ordna. Inte att förglömma att ringa och fråga. 🙂 En helt vanlig jobbkväll alltså.

Det kan vara såna saker som gjort att jag sovit gott. Faktiskt. Att jag gett järnet på dagen, eftermiddagen och kvällen. Men det har verkligen känts bra! Det har taggat mig! Jag känner mig mycket nöjd med denna vecka.

Så nu när jag sätter mig i soffan och njuter av skön sången från ovan. Så lovar jag att jag kommer att somna… Men hoppas att jag somnar efter att lillsyrran hunnit hem från ungdomsgården. Även att hon hunnit upp och gått och lagt sig. Men det synar jag… 😉 Men i morgon flyttar jag hem. Jag och mina ungar!

Kram Anna

One thought on “Tillfälligt fullt hus

Kommentera

