Växa med utmaning

I mitt yrke. Lärare. I mitt yrke så jobbar jag ofta med utmaningar. Som sig bör. Att de ska till slut våga sig på att testa något nytt. Om än bara en lite grej. För att inse att man inte går bort. Att världen inte försvinner under fötterna för att man vågat testa. Testa det nya.

Att de växer för varje ministeg. Att de finner en stor tillfredsställelse efter de myrstegen de fixat. Det kan du skriva upp på.

Att då komma hem. Försöka sig på utmaningar till de egna barnen. Det kan ofta vara svårt. Säger de flesta. Jag finner ofta utmaningar. Försöker vrida till för att de ska få växa. DET fick en fjärdedel av barnaskaran förstå när jag tittade på lillebror (snart 11 år) och sade att han skulle starta pannan med potatis så att maten skulle vara klar när vi kom hem vid halv fem. Han tittade lite skeptiskt på mig. Men protesterade inte. Jag visade hur hela proceduren skulle te sig. Att han skulle ta potatisarna i pannan i kombination med vatten. Att han skulle starta induktionsplattan. Stå och se tills det kokar. DET skulle aldrig gå hemma. Min spis tar en evighet jämfört med induktion. Jag informerade brodern att han då skulle sänka värmen.

Så när klockan hade passerat fyra. Då ringde jag och kollade läget. Frågade hur han mådde. Hur dagen varit. Sen kom jag till testfrågan. Om han hade startat pannan.

Det var ju länge sen!!

Han lät hur självsäker som helst! För visst växte han. Lillebror blev säkert en meter längre. Adrian tittade beundrande på honom! För när mamma /syster blir imponerad och glad får de veta det! För det får man ju inte glömma bort! Att berätta vad de gör bra och rätt. I stället för att lyfta alla fel… Då blir det så trist och tråkigt! Och med en massa tjat!

Kram Anna

Kommentera

