Lite trött i ögat…

Sitter och gäspar lite lätt… Var lite käck i tonen när jag lovade att hjälpa till. Vad då stiga upp tidigt? Det är ju ingen fara. Jag är ju en morgonmänniska! Har egentligen aldrig haft problem att stiga upp på morgonen. Snarare att sova länge har varit mina utmaningar.

I går kväll när jag skulle gå och lägga mig kikade jag en extra gång på klockan. Halv tio. Det var länge sen det var så pass tidigt. Men när jag ställde väckningen på fem noll noll så kändes det som en helt rätt tid att gå och lägga sig.

Har hört så många ha problem att somna när de har ett uppdrag på morgonen. Att de ligger och skruvar sig när de ska somna. De vaknar extra tidigt och ligger och skurvar sig på morgonsidan för att de är rädda att försova sig. Inte jag. Släckte lyset. Somnade omgående. Sov hela natten. Vaknade med ett ryck av iPhonen när den inställda väckningen startade sina tongångar. Ställde mig upp och gick in på toaletten. Vaknade till extra mycket på stolen. Gjorde min morgontoalett. Hämtade morgontidningen. Åt frukost. Kände mig oerhört pigg.

Satte mig i lillgolfen. Den startade så fint. Även när det var lite mörkt. Den är inte alls mörkrädd. Tur är väl det. Körde till jobbet. Två minuter innan klockan var sex stod jag och kikade på skolgården. Plockade bort lite skräp. När jag hörde skolklockan klicka fram till den magiska tiden 06.00 så var det helt ok att använda kortet och ta mig in i skolbyggnaden.

Lyckades få upp spärren på dörren. Tände lite lysen. Låste upp och startade kaffet. 12 koppar. Städade och plockade i korridorerna. Hamnade med en kaffekopp i handen på bänken. Tillslut så smög de finaste fritidsbarnen in. En härlig stund. En ljuvlig morgon. För det fina vädret fick mig att må gott i den arla stund. Det kändes så bra!

Kollegor kom. Fler barn dök upp. Jag prickade och räknade barn. Jag umgicks och pratade med flera telningar. Jag mottog samtal och kunde föra vidare meddelanden. Hade privilegiet att höra de underbaraste morgonfunderingarna från barnen vid frukost.

Fritidsstunden avslutades för mig när jag avslutade min utevistelse med en ökad elevmängd för att förbereda dagen med den femte kaffekoppen i handen.

Dagen rullade på. Hann vara både här och där. Kolla och fixa. Det beror både på att tröttheten gjorde tankarna lite långsammare och då fick benen lida men framför allt handlade det om att det var livsfarligt att stanna av. Det skulle inte ha sett så bra ut att somna i soffan i personalrummet! 😉

När jag sade hejdå till mina år 2:or packade jag rättningen för kvällen med analysmaterialet i den blå korgen. Visste att jag skulle bli tvungen att rätta tidigt för att inte det skulle bli fel i mitt jobb. Körde och hämtade mina darlings tidigt tack vare att exmaken jobbar sent. Pussar och kramar fick inte ögat att bli mindre trött. Men tack och lov att jag fick lite extra hjälp med att hålla reda på alla talen. För även när jag för första gången hjälper till med en öppning på fritids så återstår mitt uppdrag. Att hjälpa alla elever att klara alla målen i varje ämne. Att planera och genomföra lektioner som ska vara inspirerande och riktade mot strävansmålen. Att dokumentera allt som händer och sker hos varje elev. Att följa upp händelser och glädjeämnen från skolan. Att stötta och visa nya vägar för eleven. Bemöta alla föräldrar med proffsighet och vänlighet. Bemöta alla elever med den intresserade attityden de behöver och ska ha för att känna sig sedda.

Inte för inte att jag behövde sju kaffekoppar innan dagen var slut…

Nu är det snart dags att återvända till min lya. Där jag kan bädda ner mig i min soffa. Under en filt. Ta en frukt. Smaska lite lätt. Och sova till Idol… 🙂

Kram Anna

One thought on “Lite trött i ögat…

  1. jag har ett problem om jag lägger mej före 00 så vaknar jag mitt inatten jag verkar inte behöva så många timmars sömn,å jisses va kaffe du dricker jag är ingen kaffedrickare kan ta mej en kopp te men det är inget måste,
    vilken ålder är det på de fritidsbarna du jobbar med?Jag jobbar med på fritids har en f-klass och är även på fritida då är det barn i f-klass å 3or
    ha en goo dag

Kommentera

