Bzzzz

Avonex sprutan i benet bromsar förloppet. Det kan jag säga fyra år efter mitt första skov. Det har verkligen gått bra. Känner av ups n´downs. Men bara tillfälligheter. Under stunder.

Det är det mest positiva med sprutan. Det andra positiva är att det är sällan man tar den. En gång i veckan. Det är inte ofta. Jämfört med andra MSbromsmediciner. Där det finns de man måste ta varje dag eller varannan. Positivt!

Sen finns det alltid en baksida. Förstås! Bland annat så skapar sprutorna biverkningar. Att efter några timmar känna sig flunsasjuk. Värk i muskler och leder. Frossa. Huvudvärk.

Det positiva i kråksången är att det är lätt att undvika de surrande biverkningarna. Bara med en enkel värktablett. Jag använder Ibumetin. Tar den i samband med sprutan för att slippa känna samma sak varje vecka. Har dessutom valt att ta den på kvällen för att sova bort flera timmar av ev biverkan.

Det som är ännu positivare är att det finns veckor då de surrar så lågt att de knappt märks. Som denna morgon. Vaknade och kände mig så beredd och redo att ta itu med min lägenhet. Höst städning. Då behöver man inget surrande i muskler och leder. Valde att inte fortsätta värktablettbehandlingen. Det gick bra. Fram till klockan 14. Då återvände de i både muskler, leder och huvud. Ibumetin och jag var igång igen och fortsatte mitt idoga arbete med att göra lägenheten höstredo.

Vet att det finns ännu en negativ del i Avonex. Att min kropp ska börja tillverka antikroppar mot den bromsmedicin som ska hjälpa mig. Tack och lov så finns det många andra mediciner nu för tiden. Avonex är det första jag testar. Positivt!!

Hoppas att det blir fler biverkslösa dageneftermornar…

Kram Anna

3 thoughts on “Bzzzz

  1. Hej min vän!
    Hur mås det idag? Jobbigt att man ska behöva bli så sjuk av sin egna medicin. Jag hoppas på pillret som kommer…tror du det kan vara nåt för oss?

    Varma kramar min vän

  2. Jag tackar för att det finns bromsmedicin. Nu är jag inne på mitt 12 år, nu har jag copaxone, inga biverkningar, det har verkligen hjälpt mig. Innan sprutor hade jag skov med bara några månaders mellanrum, så kraftigt med bl.a. kramper. Vågar inte tänka på hur livet skulla vara utan sprutor. Ha det så gott! Ywonne

  3. Jag har en liten ny blogg. Får se hur jag gör. Om jag behåller gamla eller helt tar bort den.
    Men den nya tänker jag ta nya friska tag med VÄlkommen goa du!
    Kram Lallis

Kommentera

