Att ha en diagnos

Det är bara att inse. Att försöka se sanningen i vitögat. Att jag inte är frisk. På något sätt. Egentligen. Att jag. Bara jag. Kan försöka förstå mig själv. Måste öppna ögonen.

Jag har en diagnos. MS. Min Sjukdom. Mig Själv. Den har jag levt med sen 2006. Diagnosen alltså. Sjukdomen vet jag inte när det smög sig in i mitt liv. För den kan ha varit där länge. Speciellt eftersom den inte är så aggressiv. Inte i mitt fall.

Så när alla säger: Jag har i alla fall hälsan.
Så säger jag: Jag kan i alla fall hälsa.

Med ett leende. Med ett skratt. Med omtanke. Med en kärlek till livet. För jag kommer aldrig att bli frisk. Bara MSfrisk.

Jag har valt att inte låta diagnosen styra mitt liv. Var på väg efter den vägen. Att sluta med allt jag verkligen uppskattar i livet. Var på väg att stänga av allt. Så jag inte skulle bli sårad. Besviken. Känna mig liten. OM jag skulle bli riktigt riktigt dålig.

Väljer mina egna vägar. Inte diagnosens. Väljer mina egna stigar. Inte sjukdomens. Men den finns där. Även som MSfrisk. Den påminner mig. Att ta det lugnt. Att söka balans. Att söka kommunikation. För att finna den enda vägen. Enda vägen till lycka och hälsa. MShälsa.

Diagnosen gör mig inte rädd. Det finns så mycket annat som skrämmer mig mer. Getingar till exempel. 😉

Diagonsen kommer alltid att följa mig. På de krångligaste och härligaste vägarna.  Å jag kommer följa med den. I alla dess tunga uppförsbackar och de stupbranta nerförsbackarna.

För acceptansen gör det lättare. Lättare att inse. Vi är två. Jag och min osynliga partner. Den som drar i mig ibland. Den som får mig att sakta ner tempot emellanåt.

Men det är fortfarande ett liv. Ett underbart och innehållsrikt liv. Ett liv med både utmaningar och skönhet. Skratt och gråt. MSfrisk.

En liten vinkel om att ha en diagnos…

Kram Anna

4 thoughts on “Att ha en diagnos

  1. hej.

    jag fick min ms diagnos 2004 ca. 2003 fick panik av dubbelsyn och fick akutsjukresa te sjukhuset som röntgade mig samma dag jag skrämde upp husläkarn ja hade med att ja trodde det var en tumör.

    sen kom ole nielsen överläkare på NÄL och sa att ja har MS ja kände det som ja sjönk ner genom marken totalt, han gjorde känsel testen på mig och dessa stämde överens. beröring gör ont på vissa ställen mjukt som teddy känns som stålborste på andra delar på huden.

    jag blev påkörd 1989 och slog i huvet rejält och fick en permanent bedövning på utisdan av mitt högra smalben och på skuldrorna ner till där behå bandet sitter på ryggen, och fick höra att man kan inte få bedövat där permanent om man inte har brutit revbenene och det har jag aldrig gjort jag berättade att det kom efter jag blev påkörd.

    då sa läkaren nr 2 ja pratade med Arne Allardt att jag fick troligtvis min ms redan då smygande 1989 har ja då eventuellt haft ms från. inget roligt alls hade ja kunnat sälja min själv te nån för att bli frisk hade ja gjort det utan tvekan.
    ett ms skov var så kraftigt ja förlorade känsel i mina ben ja kunde dock gå men ja kände inte att ja stod på ben från höften å ner kändes det som ja vore av trä. noll känsel och ja var skiträdd.

    först trodde läkare att ja fick ms i samband att jag blev gravid för det ökade då men de hade fel, min ms är agressiv och just nu är den på en plattå alltså vilande jag är bara glad, när jag blev gravid med lilltösen var det som om sjukdom reverserade en bit. och jag var symtom fri hela graviditeten. efter ja födde inga skov då heller så jag är extra glad över lillan som räddade mig mentalt mer eller mindre. kanske ja bara hade tur vem vet :).

    båda barna födde ja utan bedövning för bedövning kunde göra ms värre sa dom eftersom ryggmärgsbedövning ger ofta mer skador än nytta på just folk med ms och det gjorde inte ont att föda, kändes inte mer än svidning som när man får ett sår man tvättar med sprit typ, så ms är på både gott och ont. :\.

    min mamma har svårt att förstå att ja har värre känsel än andra kan ju förklara min tandläkar och sprutkskräck, morsan har i alla tider fått för sig ja överdrev smärtan och spelade över för att slippa.

    det gör ont när tandläkare drar i allt å rör mig i truten har gjort så länge ja kan minnas. kanske min ms började redan i barna åren kanske rentav är född med de och den aktiverades mer å mer av påkörningen eller att den accelererade ms att gå fortare framåt. ja sa till min ms läkare när gylineas eller hur det stavas kom ut som broms i tablettform att ja vägrar ta mer betaferon interferon sprutor varannan dag jag sov bort hela dagar och såg inte röken av nära och kära. han tycker ja ska gå tillbaka te sprutorna för jag svara så bra på dom men jag mådde skit dåligt hela tiden fick äta starka verktabletter som gjorde levern illa.

    nu äter ja bara brufen och alvedon. förut när ja tog betaferonet så åt jag både lyrica och tiparol. opiat vet ja tiparol är jag blev aldrig beroende. dom gjorde bara så smärtan försvann fick spök smärta i lår muskler och på huden under navel som ett bälte, nu är det borta för ja inte tar sprutor längre. nu är det bara klåda som det inte finns anledning till. förutom ms har jag låg ämnesomsättning och måste äta levaxin livet ut tålde inte levaxinet utan fick euthyrox ist. så 2 obotbara sjukdomar typiskt min vanliga otur.

    så önskan om friskhet lyser starkt för då kommer orken tebaks och man kan göra lite mer än man kan ida. jag är trött på att alltid vara sjuk och trött. som anastacia sjunger ” ‘Cause I’m sick and tired
    Of always being sick and tired ”

    ursäkta de blev mycket skrivande ^^ se det som en miljöskada.

  2. å va härligt du skriver ,äter du bromsmediciner nu så du slipper alla skov eller hur funkar det?
    hoppas du får känna dej pigg och frisk jämt,
    kramar

  3. Det här inlägget måste du komma ihåg att läsa för dig själv när du kommer till en uppförsbacke. Så underbart positivt och inspirerande. Och när kommer längst upp i en uppförsbacke är det oftast en fantastisk utsikt att njuta av….. 🙂

    Jag har fullt upp med jobbandet så bloggandet blir lite lidande men jag fortsätter att titta in till dig när jag tar mig tid till en bloggstund.

    Kram,
    Å

Kommentera

