Sjuklig lr hälsosam?

Det har hänt. Lovar att det har hänt. När frågan kommer. Försiktigt. Trevande. Nästan ursäktande:

Hur mår du egentligen, Anna?

När den frågan ställs med ett oroligt leende. Eller när en hand kommer upp mot min kind. När jag ser oron i ögonen på den frågande personen. Då kan jag le tillbaka. Känna värmen spridas via mitt leende till mottagaren. I ett försök att lugna. I ett försök att verkligen motta medkänslan.

För jag förstår. Förstår tanken på min lilla viktnedgång. Jämfört med de underbara sommarkilona som finns. Tanken att jag mår dåligt i min MS. Tanken att jag ska ha ett skov. Att mina två kilo minus beror på något sådant. Det lyser i ögonen. Det märks. Jag börjar att förklara. Förklara att jag varit slut i sommar. Men jag försökt återfinna energin genom att vara ute och gått. Att den positiva energi jag fått via underbara sällskap. Många timmars snack och annat trevligt. Det har fått mig att i sället för att gå upp i vikt. Sakta. Ack så sakta. Gått ner. För jag har gått. Och gått. Och gått. Efter ett desperat försök att springa i början av sommaren. Det slutade jag med direkt. Min vänstra tåled tyckte nämligen väldigt illa om denna nya företelse. Aj aj!

Så just nu mår jag toppen! Jag känner mig på topp! Vet att det finns de som sitter och skakar på huvudet åt mina promenader. Att de stigit mig åt huvudet. Men det är en social företeelse. En stunds prat för att sen hamna i soffan och framför datorn. Sen har ju längden på promenixarna ökat. Å hastigheten. Men jag kan gå lite saktare också. Som i kväll. En kortare och lugnare promenad. Den var lika härligt social. Den kändes lika mycket i min tå som gårdagens milare…

Så allt ligger i betraktarens ögon. Vissa tycker nog att jag är lite sjuklig. Andra finner mina steg mycket hälsosamma. Upp till var och en… För mig så känns det två kilo lättare… 😉

Kram Anna

5 thoughts on “Sjuklig lr hälsosam?

  1. vad bra du är som kommer ut på dina promenader,måste kännas så skönt,hoppas du får må så här läääänge till,
    kram

  2. Du är superduktig och jag tycker att du ska fortsätta med dina promenader om du mår bra av dem, och så får ju jag en kick i baken =) Hejja hejja!!!!!!!!!!!! Kram=)

  3. så trevligt att stöta på en kvinna som lever med MS, som jag. Dina funderingar att ”allt ligger i betraktarens ögon” känner jag igen. Jag åker dagligen ”handikappmoppe” men är ändå gående..du må tro att jag fått kommentarer om detta..jag säger att jag precis blivit ”helad” och skrattar gott. Besök gärna min lilla blogg, Ywonne

  4. Det är härligt med promenader, önskar att
    jag orkade gå mycket jag med 😉
    Mår du bra av att gå, så gå Anna så ofta och mycket du orkar. Huvudsaken att du mår bra 🙂 Förundras över att folk orkar hålla koll på vem som är ute och går och hur mycket, för min del lägger jag energin på annat 😉

Kommentera

