Tunn is

Står vid strandkanten. Smått nervös. Kittlande känsla i magen. Ska jag våga ta steget ut. Fullt ut. Blotta mitt innersta ytterligare?

Ser att ni finner mig. Några återvänder flera gånger om. Anar att jag känner några av er. Smygtittare. Några vinkar innan ni passerar. Många läser. Begrundar.

Står inför en tunn is. Känslan att snart bli bedömd. Den har alltid varit svår för mig. Att granskas brukar få mig att ramla ner i ett svart hål. Där ingen information finns. Speciellt när det verkligen gäller. När det ska bevisas nåt. Sånt som tentor har jag fixat. Precis. Godkänt. Inget mer. Fastän jag kunnat allt utan och innan på lektionstid. Dagen före. Dagen efter. Men de extrema timmarna vid provet har jag famlat mig fram. Pennan torkat in något. Har klarat alla dessa prövotillfällen. Precis. Inte mer. Inte mindre.

Nu står jag inför bedömning igen. Det jag gör mot de små. Varje dag. Varje stund. Kastar mig ut. Ut på den tunnaste is. Den tunnaste isen som täcker mitt hjärta. För där under finns det. Bultande. Oroat. Ångestladdat. Men när jag bedömer barnen. Så måste ju även jag klara av att bli bedömd. Det var en tanke. Sen får vi se om den tanken biter mig hårt i rumpan. Så jag ångestladdat finner knappen som raderar er chans. Er chans att bedöma mig.

Ni finner fem stjärnor under varje inlägg. Spelar ingen roll i vilken kategori. Varje inlägg har ni möjligheten att visa vad ni tycker. Även dikterna. Även gamla inlägg.

Lovar att bita ihop. Knäppa igen ångesten när ni börjar ge domen. Lovar att svälja hårt och se er i ögonen. För vad vore jag utan er trots allt. En skribent utan åskådare. Utan läsare. Utan publik. Om det var min tanke. Då hade jag startat en ny anonym blogg. I tysthet. I hemlighet.

Så här kommer jag. Tassande. Hasande fram. På en mycket tunn is… Varsågoda!

Kram Anna

One thought on “Tunn is

  1. Hjärtat mitt…du vet vad jag tycker…det har jag sagt dig så många gånger, eller hur?

    Av mig får du fem strålande guldstjärnor.

    Idag ska jag ut och powerwalka…kanske precis som du…;)
    Ha en fin söndag!
    Kramar om dig

Kommentera

