Cykeltur

Liksom tidigare i sommar så vaknade jag och barnen försiktigt. Undrade vad vi skulle hitta på denna dag. Solen lyste. Fukten mötte mitt ansikte ute på balkongen. Fick en idé. Den mottogs mycket svalt. Nära på kyligt. Efter lite lockande och pockande och mutande att mina småsyskon, tillika moster och morbror, skulle följa med. Då godkändes det med en lite småbutter min.

Så jag ringde dem. Frågade om de ville följa med på ett cykeläventyr. Att vi skulle ut och cykla långt. En mil. För att äta lite lunch. Eller den riktiga anledningen. För att bara vara sysselsatt utan att sitta inne. För att göra nåt vi aldrig gjort förut. Cykla till Kåge.

Efter många om och men så satt vi på cyklarna. Var på väg. Det gick mycket bra. Rullade och pratade. Trampade och cyklade. Väl framme så mötte trevligt sällskap på Smått och Gott. Där fick vi vara lite krångliga och beställa mat till oss allihopa. Med special och nya ingredienser. Utmaningar som de gärna tog!

Vi tyckte att en mil var ju ingenting. Vi passade på att cykla ut till småbåtshamnen. Spankulera. Kika lite på båtarna. Prata av oss. Sen bar det av till en glassmellis. Fylla på blodsockernivåerna inför hemvägen. För när vi startade den. Hemvägen. Så började sjuåringen att gnälla. Hur jobbigt det var att cykla. Hur jobbigt det var att vi inte tagit bilen. Så jag började att putta på. Cykla bredvid och försöka hjälpa henne. Vi tjollrade. Vi skrattade. Vi sjöng. Vi pratade. Bara för att få tiden att gå. Att få vägen att bli lite kortare. Men 50 minuter senare var vi hemma. Glada över att få sätta oss ner. Starta en film och ladda för…

Två fotbollsmatcher. Samtidigt. Som dessutom slutad med vinst på båda håll.

Nu ligger de och sover. De fick varsin alvedon mot ev benvärk. För att ev moder ska kunna sova. För jag känner att morgondagens rumpvärk kommer att vinna all uppmärksamhet!

Men mest stolt är nog hon ändå. Över de duktiga fyra som cyklade och cyklade i mer än två mil och avrundade med varsin match!

Kram Anna

2 thoughts on “Cykeltur

  1. Jag och barnen har varit i dina trakter, köpte till och med fikabröd i Kåge på väg till min brors stuga i Pålstrand. Fast vi åkte bil, mycket mer imponerande med cykel!

    Kram,
    Å

  2. Hur mås det idag i era ben? Har Anna någon rumpvärk;)?

    Det är härligt att cykla tycker jag…man närmar sig målet så snabbt och enkelt.
    Idag är det kvavt här…kanske blir det åska.
    Ha en finfin dag hjärtat!
    Kramar

Kommentera

