Själaglad

Vaknade i min säng. Trött i ögat. Hörde sonen smyga sig in i vardagsrummet. Stänga dörren och starta televisionsapparaten. Då visste jag att klockan var åtta. Dottern började röra på sig. Viskade en stilla bedjan att jag skulle berätta för hennes bror att det var hennes tur att välja program att se på. Bara att inse att de trötta ögonen skulle blinkas blöta. Väckas med ett ryck.

Frukosten blev tillagad efter en timmes bokdrömmande. Sen var det dags. Att förbereda kroppen för en promenad. Vi har en sväng på ca 7 km som jag och min CS brukar ta oss fram på. Jag med mina stavar. Hon pratandes bredvid. Jo jag framför några ord emellanåt. 🙂 Speciellt när vi hamnar bak berget. I skogen… Hahaha! Där kan vi prata allt strunt som finns i världen. Då menar jag verkligen ALLT!

Denna dag var det varmt. Otroligt hett. Svetten lackade och rann bak ryggen. Men jag lyckades att ta mig runt. Utan att förgås. Jag gick på dryga en timme. Sen var det bara att sätta sig ner och eftersvettas…

För eftermiddagen skulle spenderas i otroligt sällskap. Efterlängtat och förväntansfylld till bredden. För tiden som springer gör ju att det finns älskade vänner man inte hunnit njuta av. På läääänge. Så lillgolfen styrdes efter ungdomens vilda vägar. Blickarna mot svunna tider och minnen väl bevarade. Sen uppenbarades den lilla röda stugan fylld med den varmaste människans famn. Kramen ville jag aldrig släppa.

Mina barn fann hennes barnbarn. Barnen fann havet fascinerande. Klara fann collien älskvärd. Adrian fann Kalle Anka pocketböckernas tysta värld. Vi blev bjudna på vildhallonpaj och glass med strössel och chokladsås. Allt enligt sonens önskemål. Minus pajen då. Nere vid stranden hanns det även med både ett och två ord. Åren vi inte hade hunnit pratas vid öga mot öga skulle genomgås. Allt medan flickorna lekte med de vackra stenarna, snäckorna och bubblorna.

En promenad och ännu mer fann de att dela på. De små. Adrian valde förstås att stanna och läsa vidare. Men blev inspirerad att vara ute när vi blåste upp en av båtarna. Vi pumpade så hårt att ena pumpen sprack. 🙂 Sorry…

Medan barnen badade i havet. Så ringde det. Jag fick luren i handen. Och en själaglad känsla spred sig i min kropp. För där hörde jag tacksamhet. Där hörde jag att tårar hade runnit. Då fanns tillfälle att gratta både första och andra tillfället. Löften avgavs. Det löftet borde gå att hålla. En gång per år! 🙂

Så denna själatankning borde kunna räcka långt. Själen mår gott av att umgås med underbara människor. Denna dag är en av de dagar som räknas på plussidan. Många plus. Känner mig fylld till bredden!

Speciellt med tanke på att kvällen spenderades tillsammans med den nyblivna idolen i blåbärsskogen. Klara jojade och kaninen hoppade. Jag? Jo jag plockade ju blåbär…

En underbar dag. Sån där dag när man verkligen känner sig själaglad!

Kram Anna

4 thoughts on “Själaglad

  1. Hej min hjärtans vän nu är jag tillbaka igen från en minisemester med minstingen…en härlig sådan.

    Din tankning låter så lockande och så peppande och precis som en sån som gör den allra bästa nyttan för både kropp och själ.

    Den där hallonpajen hade jag gärna satt mina tänder i…:) Har bakat en del gott här hemma eller kanska jag ska säga borta på semestern.

    Kramar i massor till dig

  2. härligt med en promenad,jag försöker komma ut minst en halvtimme men helst mer,mår inget bra i kroppen om jag ej får min promenad,
    vilken underbar dag ni fick,
    kram

Kommentera

