Sommarnätter

Att slappna av. Låta kontrollbehovet ligga på hyllan. Önskan att göra allt perfekt, undanskuffat.

Sitta i soffan. Fnissa och diskutera. Böja och bända på olika ämnen. Med en otrolig väninna. En sommarkväll. Med ananasskivorna i magen. Med en uppsluppenhet man inte får glömma.

En kväll där musiken fick oss att dansa. Där jag fick öva på att gnussa! Jo vi startade nog stora snackisen! För vi försökte oss på att bugga och även foxtrot med gnussning. Jag och min väninna! De som är ute i styrdanssvängen vet ju att när kvinnorna är i majoritet på golvet så är det inte ovanligt. Men på en byadans så kanske det inte är så vanligt… Men otroligt trevligt. Speciellt när pappa kom förbi och jag fick en dans med honom. Jo jag försökte visa vad gnussningen innebär… En hel hög med kändisar att prata med. Många kloka ord. Många glada ansikten.

På vägen hem. Gåendes hand i hand. Blev vi presenterade för en gammal idé. Att ta ett dopp i träsket. Den lokala sjön. I mörkret. I sommarnatten. För vi hade pratat om det tidigare i sommar. Att vara lite småvilda och ta ett nattbad. Så i stället för att ta höger så promenerade vi genom den tysta natten till vänster. Mot sjön. Mot träsket. Väl framme var det många som hade tänkt samma sak. Snabbt av med klänningen. Språng ut på bryggan och en kanonkula senare så finner jag mig simmande rakt ut i mörkret. Vattnet är svalt. Försöker hålla mig till ytan för att där är det lite varmare. Ut till flytbryggan. Får hjälp upp. Sätter mig på bänken. Njuter av att känna mig levande. Njuter av att känna mig lite vild. Njuter av att känna hur jag börjar att småhuttra. Bara att hoppa i igen. Simma in. Klä på sig och i sakta mak vända tillbaka. Tillbaka till värmen i lägenheten. Tillbaka till sängen. Under ett täcke. Å en filt. Å ännu en. Kryper ihop. Hinner skänka en tanke på väninnan som ska cykla hem. Småhuttrande på en sadel. Medan jag skälvande redan ligger och försöker återfå värmen. I sommarnatten som sakta vaknar till morgon…

Sommarnatt. Nattbad. Ungdomligt. Uppfriskande. Varför gör man det inte oftare? Varför gjorde jag det inte för 10 år sen? Varför gjorde jag det inte för 20 år sen? Då skulle jag kanske inte uppskatta det som jag gjorde. Då skulle jag inte sitta här och vara upprymd och önska att jag fick göra det igen! Å igen! Å igen! 😀

Kram Anna

Kommentera

