Storstädning

Utrensning. Städning de luxe. Röjning. Storstädning.

Det är egentligen inte svårt. Inte i en tvåa. Det är egentligen inte ansträngande. På 62 kvadratmeter. Men när det är semester. Solen skiner. Så tas det ändå några vilostunder. I solen. På golvet. I sovrummet. I den smala strimman av sol. Tack vare balkongdörren. Att den är öppen. Där kan jag ligga. En stund. För att bli lagom varm. För att hinna vila en stund. Microvila. För att sen fortsätta städa. Storstädningen.

För i veckan. När jag sagt vi ses snart igen till barnen. Så kände jag ett behov. Jag kände att orken fanns. Så jag började att plocka. Började röja. Började att storstäda. Jag som haft nere persiennerna hela sommaren. Inte bara för att jag har solen hela dagen. Utan även för att energin inte räckte till för att putsa fönstrena i våras. Nu var det dags.

Sitter nu i ett rent hem. Med så pass rena fönster att jag känner mig nöjd. Sitter med fötterna på golvet. Eftersom hallonsmoothien är nära på borta från vardagsrumsmattan. Men i väntan på att den lila mattan med en viss nyansskillnad ska torka. Så hänger den kvar på balkongen.

Etapp tre ska påbörjas i morgon. Jo etapp ett tog jag i måndags. Uppröjning och dammsugning med dammtorkning och disk. Etapp två idag. Fönsterputsning av delningsbara fönster. 10 fönster med 4 rutor plus ett jättefönster men en utsida och en insida… Jag klagar inte. Det är bara fakta. Det tog verkligen hela dagen. Men tack och lov fick jag en liten promenad mitt i. Gick till min far och lånade en vanlig skruvmejsel. Hade inte nån som passade när jag skulle skruva upp och dela balkongdörren. Etapp tre handlar förstås om badrummet. En rejäl uppfräschning. Alla skrymslen och vrår. Allt från att tandborstgnugga till att svepa med moppen.

Det känns skönt. I alla fall en stund. Det känns fräscht. I alla fall ett tag. Hann förövrigt även med tvätt och en rejäl rengöring av den gemensamma tvättmaskinen…

Annars då? Vad händer hos dig?

Kram Anna

2 thoughts on “Storstädning

  1. Vad skönt att få det så städat och vad duktig du är 🙂
    Här hemma ser man knappt genom fönstren..Ska oxå hitta motivation att ta tag i det har jag tänkt 🙂

    Njut av ditt rena hem 🙂
    Kram

Kommentera

