So you think you can dance

Vädret var inte badlockande. Barnen såg sin chans att leta reda på kompisar. Kvar var jag. Jag å dammet. Bestämde mig ganska fort att idag skulle bli en städdag. Ändå tog det emot. Startade kranen i köket. Lät diskvattnet bli varmt och fyllde diskhon. Sen gick jag och startade tvn. Hamnade ganska omgående i soffan. Allt på grund av dansprogrammet från Amerikat. so you think you can dance. Där dans och musikstilarna haglar. Allt mellan jazz, hiphop, modern, quickstep, samba…

Jag är ganska svår ändå att locka till skratt framför tvn. Då ska det vara riktigt bra. Eller någon vid min sida som lockar mig till att verbalt uttrycka mig. Ett gott humör brukar lättare få mig att skratta. Gråt är inte riktigt lika svårt. Vet faktiskt inte varför. När någon på televisionsapparatet från det verkliga livet berättar om sitt liv kan få mina tårar att rinna. Inte utan strid förstås. Jag kämpar emot. Förstås.

Men det är något med det amerikanska programmet. När jag satt ensam i rummet. Då kom skrattet. Både det lätt nervösa. I nästa stund så kom det bubblande långt ner från magen. Nästa deltagares uppträdande så kom tårarna. De var otroliga. Domarna så vitsiga men ändå professionella…

Dans berör mig. Har haft det enorma privilegium att få delta i min kära väninnas dans i skolan. Det är tredje gången. Att få delta och se barnens utveckling även i denna motoriska del av skolans värld. Att delta i musikens rytm. Att uttrycka sig med sin kropp.

Jag har aldrig trott att jag varit en motorikens dotter. Jag vet att jag alltid varit klumpig och har väl valt att undvika många aktiviteter där motoriken varit en stöttepelare. Men trots detta så gick jag buggkurser för att lära mig att styrdansa. Mamma och pappa uppmuntrade mig. För min egen utveckling, gissar jag. Själv ville jag gärna gå med i en jazzdansgrupp. Men det var inget alternativ då. Tänk om det hade fått mig att utvecklas ännu mer. Blivit en helt annan Anna. En som uttrycker sig ännu mer med kroppen.

Numer vet jag att jag kan uttrycka mig otroligt tydligt med mitt kroppsspråk. Att jag kan säga samma sak verbalt men i kombination med kroppen så kan jag få helt olika versioner. Bara fråga mina elever. 🙂 Jag har genomfört många rollspel där jag sagt samma men visat olika känslor. Jo jag vet att de bara är lågstadieelever i min publik. Men roligt har vi mitt i allvaret. Vet ju att jag är en äkta teaterapa. En äkta pedagogisk teaterapa som älskar att sjunga. Jag tror att jag har efterlämnat en stor gen till mina barn.

För sonen har rytmen i kroppen. Den sitter djupt i honom och skulle verkligen önska honom lycka till om han valde att dansa hiphop/streetdance. Eller varför inte spela percussion. DET skulle verkligen vara nåt. Ja kanske inte det bästa i en tvåa… :S Vad ska det bliva av denne musikaliske son??

I kväll har jag sett teaterapans dotter dansa och skådespela framför tvn. Det var High school musical. Hon var Sharpay Evans ut i fingerspetsarna. Hon, en blivande åttaårig Ostvikare, satt och sjöng med i de engelskspråkiga låtarna. Om jag var stolt? Alltid! Hon hanterade Spotify och fann alla låtarna hon önskade. Hon visade flera scener ur de tre filmerna. JAG behöver då inte se originalet en gång till. Hon är en duktig betraktare som ser de minsta detaljer. När hon återberättar så får hon med det mesta för att man ska se filmen framför ögonen. Hon dansar. Hon sjunger. Hon agerar. Vad ska det bliva av denna flicka??

Jag satt med ett leende på läpparna. Mina barn är otroliga. De är fantastiska. Mina darlings. De musikaliska och även dansanta! 😀

Önskar er en otroligt fin kväll… Här ska det iklädas Avonexahäxa klädnad…

Kram Anna

2 thoughts on “So you think you can dance

  1. jag gillar med det programmet,följde det när det gick i våras,
    ha en goo måndag imorrn sista semesterveckan för mej suck!

  2. Det är klart de är otroliga! Jag har sagt det förr och jag säger det igen, stoltheten man känner för sina barn är fantastiskt. Det klappar lite extra i mitt modershjärta när jag läser dina stolta ord om dina finaste.

    Kram,
    Å

Kommentera

