Den röda axeln…

Vaknade tidigt. Ovanligt tidigt. För jag har faktiskt sovit närmare tio varje morgon. Ja sovit och sovit. Jag har legat till tio men sovit kanske till halv nio. Men i morse. Då ville min inbyggda väckarklocka att jag skulle stiga upp klockan sju. 

Visst är det konsigt. Att det kan vara så. När man verkligen har möjlighet att sova. Då rusar tankarna och funderingarna i 120 km/h. När det går som fortast så vet jag. Att det bara är att stiga upp. Men jag trotsade lite. Valde bara att lyfta armen. Känna efter med handen. Ta upp den senaste pocketboken. Och börja läsa. Och läsa. Och läsa. 

En underbar morgon faktiskt. För mitt i den härliga morgonens verklighetsflykt så ringer det på dörren. I hållande. Jag rusar upp och kommer på mig själv. Kan ju inte öppna i naturens rock. Måste hastigt dra på mig shorts och tshirt och öppna för… Den underbara dottern! Pussar och kramar! En stund senare kommer frågan om en morgonpromenad från hennes far. Jo vi är fortfarande vänner! 🙂 Så självklart följer jag dem båda. Klara på cykeln. Varmt! 

Väl hemma ringde jag min väninna som lockade med en dansföreställning.  

…lyckliga i alla sina dagar (sommarturné)

Charlotta Öfverholm, Jenni Kivelä, Annabelle Bonnery, Linda Kapetanea

Föreställningen ”…lyckliga i alla sina dagar” har inspirerats av bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling. Norrlands eget danskompani NorrDans firar bröllopet hela sommaren från premiären den 19 juni och framåt. Med utomhusföreställningen sprider NorrDans internationella dansensemble humoristisk, energiladdad, stämningsfull, grym och vacker dans som kan avnjutas över en picnickorg.Fyra kvinnliga koreografer har skapat runt temat kärlek utifrån sina erfarenheter, fantasier och förhållanden. Charlotta Öfverholm (Sverige), Annabelle Bonnery (Frankrike), Linda Kapetanea (Grekland) och Jenni Kivelä (Finland) har utmanat NorrDans dansare med sina stilar, skilda teknik och uttryck. Publiken serveras härlig, ärlig och tillgänglig dans. Alla är välkomna till denna föreställning som är ca 70 minuter lång.   

Musiken framförs live av OLGA, ett elektroakustisk popband bildat 2003 av Roger Delahaye (Argentina), Flor Zavadivker (Argentina) och Henrik Svensson (Sverige). Produktionen präglas av ett genomgående miljötänk.

Därav den röda axeln

För när jag lämnade lägenheten i lillgolfen så hade jag tagit på mig långbyxor och ett linne. Tänkte att solen kanske skulle tränga igenom molnen. Samtidigt tänkte jag att det kanske skulle bli lite småskylslaget… Aj då. Där misstog jag mig rejält. För solen sken. Jag rullade upp byxbenen. Satt på bänken tillsammans med VF. Tittade på dansföreställningen. Den stundom berörde mig. Den stundom fick mig att känna mig som en malplacerad pedagog. Den stundom fick mig att skratta. Den stundom fick mig att skaka på huvudet. Den fick även mig att fnissa! Vet att jag tyckte att hela upplevelsen var otroligt trevlig. Hade det inte varit för min väninna så hade jag aldrig gått. Tack kära VF! Jag behövde ut i solen ett tag. För nu är vänster axeln röd. Måste nog kompensera höger genom att lägga mig på stranden i veckan…

Kram Anna

One thought on “Den röda axeln…

  1. På tal om stranden, hur ser det ut på Skatan numera? Är det fint att bada där? Sist jag var där var det rätt igenvuxet och kändes tråkigt, men det är många år sedan.

Kommentera

