En dag när jag levt…

Vaknade ensam i sängen. Låg mitt i sängen. På rygg. Tog verkligen plats. Ägde min säng. Sen vände jag på mig. Kröp ihop i fosterställning. Under täcket. Lirkade fram boken jag läser nu. Efter en sida låg jag utsträckt på sidan. Skrattande.

Kände att jag ägde hela min morgon. Inga dettamåstedugöraannarsgårdetåtpipsvängen. Satte mig upp efter en timme. Håret på ända. Men vaken. Bestämde mig för att göra det jag orkar med under hela dagen. Känna efter i kroppen vad som skulle göras.

Efter två veckor med trötthet. Slowmo. Det var en underbar känsla att vakna och känna lugnet. Känna orken sakta återvända. Letade efter spindelväven på huden. Kände den inte någonstans. En bra morgon.

Startade kaffebryggaren. När kaffet sakta började rinna ner i pannan. Då gick jag och klädde på mig. Valde jeansshorts och en tunika. Under den hade jag bikini. Kände mig glad att den andra semesterdagen skulle firas i solsken. Gick och hämtade Norran. Väl tillbaka i det aromatiska köket ställde jag mig och bredde två mörka mjukmackor. Skinka och ost som pålägg. En banan på sidan. Hällde upp kaffet och ställde koppen på den vitröda lilla kvadratiska brickan. Landade vi köksbordet med tidningen framför mig. Njöt av sommarmorgonen…

Att bara göra saker man orkar. Att känna efter i kroppen hur den mår. Det är mycket enklare när jag är fräsch. Då går jag på och vid vissa tillfällen måste jag ta det lugnt.

Men när jag känner mig trött och slut. Då vill jag inte känna efter. Jag vet att jag bör vila. Vila extra mycket och extra länge. Visst tar jag det lugnare då. Men kanske inte lika lugnt som jag bör…

En dag som denna har jag levt i nuet. I vardagen. Dammsugat. Tvättat. Njutit av solen den varma på den lilla balkongen med boken i handen. Promenerat en sväng på byn med avlagda kläder till lillaunderbaraste Holly.

Mottagit de älskade hajkande barnen och deras stora väskor med numer kläder som var i stort behov av tvätt. Tvättat kläder. Känt efter. Tog ner dammsugaren till lillgolfen. Dammsugit lillgolfen. Lagat en enkel middag som ett äkta matmoster. Mitt i mitt harmoniska eftermiddagsmys så ringde exmaken och frågade om hårsalongen var öppen… Kände efter hur hårfrisörskan mådde. Välkomnade kunden.

Avslutningen på kännaefterdagen var duschning av barnen och mig själv. Skönt att se solens spår på kroppen. Skönt att duscha av all sand av barnen. Skönt att två trötta barn lagt sig och somnat utan knussel.

I morgon är det midsommar. I morgon ska vi ha det trevligt! I morgon ska jag oxå leva! Här och nu och känna efter vad jag orkar! 🙂 För med facit i hand så har jag gjort extremt mycket i min egen takt!

Kram Anna

One thought on “En dag när jag levt…

  1. Klart du ska njuta min hjärtans vän. Imorgon är det midsommar och då ska vi njuta ännu mer….eller hur:)?

    Det är semester och då ska man njuta av livet goda!! Nuet är ju här och nu.
    Kramar om dig min hjärtevän

Kommentera

