Fryser ända in i märgen

Sommar? Vår? Nej jag tror faktiskt att det fortfarande är vinter.

Packade mina barns ryggsäckar fylld med extrakläder, mössa och vantar, regnkläder samt lite fika. De skulle ut på cykelutflykt. Den årliga ut till havet. Skatan stranden. Barnen drog ner ögonbrynen och anklagade mig för att packa på tok för mycket. För när man cyklar ut till Skatan är det sommar. Och varför får man inte bada?

Själv packade jag oxå en väska. En stor väska. Men både regnkläder, extrakläder, kaffe, frukt, mössa och…. Lovikkavantar!

Vi skulle oxå på utflykt. Den årliga stranddagen. Ut till Byske havsbad. Vi samlade klassen. Gick igenom dagen. Sen tog vi de mammapappapackade ryggsäckarna och började gå. Regnet droppade försiktigt. Bara så där lätt att man kände fuktigheten mot kinden. Men skratten ekade i raden av barn.

Efter vägen blev ryggsäckarna tyngre och tyngre. Benens hastighet lägre och lägre. Trots detta så lyckades vi alla ta oss ner till den efterlängtade stranden. Stranden med all sand. Stranden med den friska havsbrisen. Stranden vars sol saknades.

Att ha möjlighet till att gå en sväng och lägga en hel dag på stranden är en sån lyx. Att tillbringa en av de sista skoldagarna ute och leka är en rikedom.

Vi fick klä på oss. De flesta av oss i alla fall. Det fanns de som sprang omkring i shorts. Jag fick användning av Lovikkavantarna. För jag började frysa. Jag stelnade och skakade. Jag frös ända in i märgen.

Barnen hoppade på den uppblåsta kudden. De flesta höll verkligen värmen. Men efter en fest så har jag så konstigt nog ont i benen. Så jag vågade inte hoppa nåt i år. Jag stod bredvid och tittade på. Och frös. Brrr!

Vi tog dock ett klokt beslut. Vi stannade inte riktigt hela dagen. Vi återvände till skolan. Fick ett riktigt varmt och härligt avslut på dagen. Sittandes i vår läshörna. Högläsning. Me like! Me love! Med ett härligt demokratiskt avslut genom den vanliga anonyma röstningen om boken. 🙂

Sitter här under filten. Har återfått värmen. Nu återfinns mitt blod rinnande. Märgen har tinat. Nu är det bara 5 arbetsdagar kvar…

Kram Anna

One thought on “Fryser ända in i märgen

  1. Det låter som ni har höst istället för vår, brrr! Vi har strålande sol idag och tänk så bra man mår när solen kommer fram och bjuder på lite värme:).

    Måsarna är kvar här än…stackars lilla mamma mås.
    Må så gott min vän!
    Kramar om dig

Kommentera

