Utmaningar

Vi behöver alla utmaningar. Det vet jag! Det förstår jag! Det undervisar jag! För alla är vi olika. Alla behöver olika utmaningar. Inte för svåra. Inte för lätta. Både en liten uppförsbacke men samtidigt några platåer att bara transporteras vidare på. För annars ger människan upp. Om uppförsbacken blir för brant. Om den blir för lång. För tillslut finns inte syret kvar. Då slår mjölksyran till och orken inte infinner sig.

Jag som pedagog behöver oxå utmaningar. Utan den värsta lutningen. De som är lagom långa. Men det är det som är fantastiskt med barn. För varje dag är utmaningar. De kryllar av dem. Ibland kan det bara handla om regler och vardagsrutiner. Ibland handlar det om stora organisationsförberedelser. Att tänka före, efter, under. Det är utmaningar. Ibland är de lagom. Ibland mjölksyrebildande. Men aldrig för lätta. För varje barn har rätt att träffa en pedagog som finner glädje i sitt jobb. Att de ska bli behandlade med det engagemang som krävs för en bra utbildning.

Utmaningen just nu ligger i att hålla hela vägen. Att brinna för jobbet även den sista veckan. För barnens skull. För kollegornas skull. Jag känner mig sommarlovssjuk. Semesterlängtan finns trots att jag älskar mitt jobb. Så utmana mig gärna. Påminn mig om att det är kvar en vecka plus två dagar. Sen. Sen blir jag ledig. Å jag skäms inte för att säga det. Jag ska vara ledig hela sommarlovet! Å njuta av det! 🙂

Kram Anna

2 thoughts on “Utmaningar

  1. Dina elever är lyckliga som har dig! Ska du fortsätta med samma klass till hösten?

    Kram,
    Å

  2. Jag vill oxå ha lagom nivå på mina utmaningar 🙂
    Inte för svåra utan på ett lagom vis, så att det inte blir för mycket krav…

    Ha en fin kväll !
    Kram

Kommentera

