Tiden…

Prioriteringar. Det är bland det viktigaste man kan göra. Att i varje val analysera och tänka framåt. Det tar på krafterna. Men när läsåret är över. När man packar ihop och byter kostym. Då känner jag att tiden runnit i väg. Att ännu ett år försvunnit.

Men när man är mitt i det så tycker man ju att tiden står stilla. Den är för evigt. För att i nästa andetag sucka över att livet rusar i väg. Att man inte hinner något alls.

Stod och tittade på sonens fotbollsmatch. Träffade föräldrar. Pekade ut den lille. Men det visade sig att han är ju STOR. I den tilltalades ögon skulle han vara tre. Nu är han tio. Det är en enorm skillnad. I både längd och tid.

Så vad gör man? Vad gör man när man inser att tiden springer? När otäcka gränser och åldersnojor börjar närma sig med enorma steg. När man hackat ner en hel termin till månader, veckor, dagar, timmar och allra sist. Minuter. Minuterna går fort. Vilket leder till att man matar av timmarna, dagarna, veckorna, månaderna… Det är då man inser. Att livet är för kort för att spenderas bort.

Önskar att alla kunde stanna upp. Dra ett djupt andetag. Känna hur livet pulserar i kroppen, i hela omgivningen, hos alla de älskar.

Tiden rusar. Men vi behöver inte göra det med den. Vi kan sätta oss ner och bara njuta av dagen. Av timmen. Av minuten. Snart. Ack snart. Då ska jag njuta av hela min tillvaro. Längtar efter en lååååång sommar. Gröna ängar och djupa skogar! Där kan jag existera. Där kan jag känna av hela närvaron av levande varelser. Där fyller jag min energi. Laddar för kommande val och prioriteringar…

Kram Anna

One thought on “Tiden…

  1. Jag håller helt och fullt med dig. Vi måste verkligen stanna upp då och då, stanna upp och njuta av det liv vi lever. Det är nyttigt för både kropp och själ… Vad det gäller kroppen så är det skönt att äntligen veta vad som är fel, så att man gör rätt övningar så att man ialla fall kan stärka kroppen så gott det går. Fin fredag till dig! kramiz

Kommentera

