Pedagogisk litteratur

Läser mycket. Så fort tillfälle ges. När orken finns. När kroppen säger shoot! När armarna orkar hålla en bok. Ofta är det skönlitterärt för att fly verkligheten en stund. Men så får man en uppmaning att läsa nåt jobbet till. Denna gång är jag fullt uppe i en bok jag aldrig läst förut. Pedagogisk. Kan inte rekommendera den än. Eftersom jag enbart har läst två kapitel. Men ett citat. Ganska långt måste jag få delge. Jag tycker att det var bra uppmaningar:

Ben Furman; Barn är smarta – Jag kan, metoden för kreativ problemlösning.

Ska och ska inte

Du kanske har märkt att det sällan fungerar om duy ber ett barn sluta med någonting. Du säger ”sluta med det där”, och barnet fortsätter som om han inte hört dig.

”Skrik inte åt mig!”
”Sluta kasta saker!”
”Lägg av med sparkandet!”
”Lek inte med maten!”
”Reta inte lillasyster!”

Bortsett från att sådana uppmaningar ofta har liten eller ingen effekt kan de dessutom provocera barnen att fortsätta med beteendet på trots. om du i stället formulerar dig i positiva ordalag genom att uttrycka vad du vill att de ska göra fungerar det i allmänhet bättre. Om du talar om för ett barn vad du vill att han ska göra – slipper barnet känna sig kritiserat och har därför ett mindre behov att försvara sig. Här är några exempel på hur uppmaningar kan förändras:

”Skrik inte åt mig” – ”Tala i samtalston.”
”Sluta kasta saker!” – ”Håll i dina saker.”
”Lägg av med sparkandet!” – ”Håll fötterna stilla.”
”Lek inte med maten!” – ”Ät fint!”
”Reta inte lillasyster!” – ”Var snäll mot lillasyster.”

(Ben Furman 2003 ISBN 91-27-09831-1)

Bra uppmaningar! Lovande läsning… Återkommer om det dyker upp fler bra tips!

Kram Anna

One thought on “Pedagogisk litteratur

  1. Läsa är det bästa som finns…önskar jag hade mer tid. För ett tag sen lästa jag hela natten och somnade nästan på jobbet dagen efter…inget att rekommendera:)

    Hoppas allt är bra med dig!
    Kramar om dig

Kommentera

