Lite skit under naglarna

Så var det dags. Att lillgolfen skulle bli sommar redo. Att byta däck. Det har aldrig varit mitt jobb. Förrän nu. Ville verkligen göra det själv. Känna att JAG KAN.

Tur att jag har pappas stora gårdsplan. Tur att jag har tillgång till hans verktyg. Även när han inte är hemma. 😉 Tur att jag har en snäll exmaken som även han skulle byta däck på gammvolvon. Han fick vara min supervisor! För visst hade jag  några frågor.

Kan du kolla så att jag gjort rätt?

Ska det vara så här?

Hur gör jag när det går alldeles för trögt att sätta dit hjulet?

Sen gick han en liten extra sväng och kollade så att mina muskler verkligen hade lyckats att dra bultarna. Han påminde mig även att efterdra. Vill inte att det ska bli som med volvon. Där det skulle efterdras efter ett verkstadsbesök. Utan att vi förstått att däcket varit löst. Hade vi inte återvänt hem då. Hade nog däcket lossnat. Inte en bra idé!

Körde stolt hem för att se hur dottern lekte ute. Berättade att jag skulle till morfar igen! Denna gång för att tvätta bilen. För hand!

Minns första gången jag försökte att tvätta en bil. Vi bodde nere på Häggbärsgatan här i Ostvik. Ville hjälpa till. Men när jag ställde mig och tittade på vad jag åstadkommit. Så insåg jag att det var svårare än vad jag trodde. Såg alla missar. Alla misstag. Det var ett riktigt nederlag. Det sved.

Bet mig i knogen och gjorde några försök med min första bil. Men sen tog sambon hand om biltvättandet. Oftast. Jag gjorde det väl nån gång.

Efter biltvätten för nån vecka sen så kände jag att ännu en utmaning denna dag. Det skulle hjälpa. I alla fall att få bort skiten från händerna. Lyckades att få bilen i en lite renare status. Fann händerna presentabla. Men skiten under naglarna kommer jag nog att bli tvungen att skura och peta bort med borste och sax. Men det känns skönt att se skiten där under. För det är ett bevis på att jag fixade det!

Kram Anna

3 thoughts on “Lite skit under naglarna

  1. Byta däck är en sådan där sak som man borde göra någon gång. Om inte annat så för att slippa stå helt handfallen den dag det blir punktering. Och fast jag har tänkt det så många gånger finns ändå en däckbytartid inbokad på verkstad för min bil på torsdag.
    I höst kanske… 🙂

Kommentera

