En behövlig dusch

Har inte tvättat den sen jag fick den. Min lillgolf. Har fått gliringar från min kollega. Att det dyraste jag äger borde få se lika fin ut som den kan. Vilket betyder att jag borde verkligen tvätta den för under all smuts så finns en riktigt fin Golf. Men jag har funnit dåliga ursäkter på att inte göra det. Det har varit för kallt. Det har varit för varmt. Det har inte funnits tid. Det har inte funnits tid att låta den stå och torka. Det har inte funnits tid att hinna in och göra det. Vet att jag är bortförklaringarnas mästarinna. DET vet jag att jag kan.

Denna kväll sken solen. Den sken och värmde mig. Detta ledde till att jag knappt såg ut genom framrutan. Hmmm. Det fanns inga ursäkter. Inga godtagbara i alla fall. Det var bara att face the fear…

För fakta är att jag aldrig kört in själv i en biltvätt. Ja skratta inte ihjäl dig! För det är sant. Handtvättad bil har jag haft. Eller så har maken kört in i biltvätten… Det var bara att bekänna färg. Jag stövlade in till ett mycket glatt gäng på Statoil Kågevägen i Skellefteå. Hon hade ett stort leende på läpparna innan jag ens berättade om mitt dilemma.

Hon bemötte mig så positivt. Hon var så lugnande. Väldigt professionell. Jag fick rådet att införskaffa en extra avfettningsflaska, vilket jag gjorde. En taxichaufför berättade att han stod ute och kunde hjälpa mig om jag hade funderingar. Valde en Guldtvätt. Gick ut och skruvade av takantennen. Den är mycket lång, så det hade jag anat att jag var tvungen att göra. Sen ställde jag mig i kö. För en sån underbar eftermiddag skapar ett tvättbehov.

Bil efter bil försvann in i tvätthallen. Kände mig osäker på tillväga gångssättet när det gällde inknappningen av koden. När skulle jag knappa? Före? Var? Så jag gick fram till den trevliga chauffören och han berättade om när det var dags. Mycket pedagogisk och trevlig. Fick ett tips om att ta bort antennen, som redan var nerplockad. Sen var det dags för avfettning. Ni som vet om att jag dras med min lilla diagnos förstår problemet med en flaska som ska pumpas flera gånger. Men jagkanävenutanman gnällde inte utan började att pumpa på avfettningsflaskan. Musklerna skrek. Jag bytte hand. Pumpade. Musklerna skrek. Tänk att så små rörelser kan kännas värre än ett maratonlopp (som om jag någonsin ska springa ett). Men det är ju tur att det bara var Lillgolfen som skulle tvättas. Det gick över. Pumpningen alltså!

Satte mig i bilen. Kände mig nervös. Sprang in och köpte nåt att gnaga på. Valde faktiskt en grovmacka i stället för godis. Mättande och inte söt! Plötsligt var det min tur. Bara att inse att nu gällde det! Gick ut och knappade in koden. Körde försiktigt fram. Allt medan jag satt och pratade i telefon med min kära väninna! Lite smått exalterad stannade jag bilen och biltvätten började. Egentligen var det självaste starten jag var nervös över. Inte självaste tvätten. Då gör man ju inget. Man sitter och äter en macka kanske!

För när bilen var ren skulle jag köra fram ett rum. Där blev Golfen torr. Sen körde jag ut och premiären var avklarad. Hur fint som helst. Jagkansjälv mådde bra. Jagklararmig fixade även detta. Men jag vet att dessa nio månader behövs. Nio månaders egoism för att växa.

Så nu är vi båda rena och fina. Lillgolfen och jag! För visst behövde jag oxå en dusch. Har ju varit ute i det vackra vädret på skidutflykt med mina underbarastefinasteelevernaiåk1! Fler såna fina dagar behöver vi! Tiden rinner iväg…

Ta hand om er nu!

Kram Anna

5 thoughts on “En behövlig dusch

  1. Klart du kan tvätta! 🙂
    Kom att tänka på när jag skulle tanka själv första gången. Det var när vi flyttade till Cheesbay som M tyckte att nu får jag allt tanka min bil själv. 9år med körkort utan att behövt tanka, det kallar jag bedrift 😉

  2. minns en gång när en volvo med taklucka skulle tvättas i samma tvätthall, paraply behövdes =D

Kommentera

