15 års fasoner

Hihi! Jo nog kan man kalla det nåt sånt. 15 års fasoner så att det bara sprakar om det. Efter två och en halv vecka med barnen. 2½ vecka som varit underbara. Både i Malå och hemma. Sen var det dags.

Att återigen krypa ner i soffan. Dra en filt över benen. Startar upp en Film-on-demand på datorn. Lägger mig tillrätta. Känner hur hela min kropp slappnar av. Behöver tystnaden. Behöver släppa fasaden. Mammafasaden. Startar filmen…

Det handlar förstås om Twilight. Den magiska serien som jag sträcktläst. Är på fjärde boken. I slutet faktiskt. Jag hade inte sett filmerna. Bara slukat sida efter sida. Girigt.

Men filmen rullar inte alls. Den hackar sig fram. Inser snabbt att det inte kommer att bli nån film. Det får bli boken igen. Den fjärde. Men passar på att ladda hem filmen via samma hemsida. Det ser verkligen ut som om det inte blir nån film. 14 timmars nedladdningstid…

Lägger åter igen tillrätta. Njuter av tystnaden. Inte ens televisionsapparaten är igång. Att få återvända till Bella och Edwards magiska värld med vampyrer och varulvar ger mig nog en rejäl verklighetsflykt. Känslan av att försvinna in i min inbyggda filmstudio är den absoluta bästa. En del av min 15 års fason. För visst är den ganska oskydlig denna serie. Lagom förutsägande. Lagom mycket våld. Bara tassa utanpå kläderna. Alldeles perfekt för en kvinna mitt emellan 30 och 40 som lever ut sina 15 års fasoner.

Vad händer då? Jo då pockar datorn på uppmärksamhet. Meddelar mig att det är ok att börja se filmen. FILMEN! Lägger snabbt bort fjärde boken. Startade filmen. Bara en snabb blick på klockan… Halv elva!!! Men att starta filmen. Det var ju bara att trycka på playknappen. Sen var den igång.

Tyckte att tiden sprang. Kikade lätt på klockan. OJ! Kvart över tolv. Snacka om 15 års fasoner. Fortsatte se filmen på morgonen. För inte var det slut på filmen kvart över tolv. Lyckades se klart första filmen på morgonsidan.

Kände hur humöret följde med mina tonårssvängingar. Kände blodet pumpa i värsta högstadietempo. Måste säga att det tär att vara tillbaka på högstadiet. Det känns i kroppen att återvända till en ganska jobbig tid. En jobbig tid för många. Jobbigt med kroppen. Jobbigt att se sig själv. Jobbigt att vara ensam.

Men där håller inte likheterna alls. Kroppen känns helt ok. Vikten är under kontroll. Sjukdomen är i periferin. Lever för mig själv varannan vecka. Lever tillsammans med barnen den andra veckan. Det enda är väl att 15 års fasonerna går att lägga undan. När jag vill. När jag känner att det passar.

Fick även en fråga från en kollega:
Hur är det idag, Anna? Du är dämpad.

Hmmm. Trött och hormonell kanske… Ha ha ha! För när 15 års fasonerna lägger sig i kväll, så är det nog mamma som säger godnatt. Tidigt! För denna kropp lever bara tillfälligt med dessa högstadiehormoner! ❤

Så när bloder rusar genom min kropp. Känner mig levande. Se hur jag lyser. Då har jag slagit igång den hormonella rushen! Då är det bara att passa sig! ha ha ha!

Kram Anna

2 thoughts on “15 års fasoner

  1. ”Fniss”, jag var 50 fyllda när jag läste Om jag kunde drömma. Sen skickade jag efter nästa och nästa på engelska eftersom jag inte stod ut med att vänta tills de översattes. Jag jobbar som bibliotekarie och under världsboksveckan ska vi ha en Twilightträff, jag och några högstadietjejer, och frossa i boksamtal om Bella, Edward, Jacob – ja, du vet. Men jag tyckte att Bella tyvärr blev våpigare och våpigare allt eftersom serien fotrtsatte… Nu ska jag läsa Om jag kunde drömma igen – den nya utökade versionen med Edwards ord om hur han träffade Bella. HÄRLIGT! Finns det något ljuvligare än att göra det som du beskriver – få sjunka ner i soffan/sängen/läsfåtöljen med en bok?!
    Kram Agneta (i ett soligt Luleå, minus 3 och underbara isar med fantastiska upplogade promenadvägar).

  2. Vad härligt med såna hormoner som flödar i kroppen! Klart man ska få ha det och bara suga på karamellen:) Så grymt härligt!

    Vi har vår här nu och jag bara älskar det! Små blommor har kommit upp i rabatterna…jag blir så glad!
    Ha en skön kväll nu min finaste vän!!
    Kramar i mängder

Kommentera

