Inflammationsspaning

Nu är det dags. Igen. Att återuppliva samma minnen. Att först sitta i samma väntsal. Att förbereda. Denna tredje gång vet jag. Jag har fått erfarenhet. Vet att även om de erbjuder att jag ska få välja musik. Så kommer det inte att gå. När huvudet ska MagnetRöntgas så ligger man inuti magneten. Huvudet måste ligga absolut stilla. Jag lägger mig ner i en sorts ställning. Där rymms inga hörlurar. Bara proppar. Öronpropparna är till för att bedöva det höga ljudet. Det pulserar. I ca 30 minuter.

Vet att kontrastvätska ska tillföras mitt blod. Det är aldrig roligt att bli stucken. Men det är ingen fara när nån annan gör det. I kallelsen stod det att jag skulle kontakta den remitterande läkaren om det skulle uppstå några komplikationer under röntgen. Hmmm. Han är i Umeå. Hur tänkte de då? Men det har gått bra de två tidigare gångerna. Det två inflammationsspaningstillfällena. Nu är det dags igen.

För det är inflammationer och ärr efter inflammationer, sk plack. De syns på MR. Både inflammationerna och placken. Sist såg vi både gamla plack, nya inflammationer men även avsaknad av plack som återbildats. Tack vare bromsmedicinen.

MS är en mycket individuell sjukdom. Allt beror på inflammationerna. Var de uppstår. För mina inflammationer har mer eller mindre varit osynliga. I alla fall efter mitt första skov. Jag vet att de finns där. Håller tummarna att de inte blir synliga. Och fortsätter med de sprutor som bromsar hela förloppet. Snart 4 år…

Men i morgon är det inflammationsspaning. Håll tummarna!

Kram Anna

3 thoughts on “Inflammationsspaning

Kommentera

