Ser framsteg

Tänk vad man ser. Bara man tittar sig omkring. Det är smått fantastiskt när man ser både glädje och ilska. När man ser både konflikter och kärlek. Ibland i samma relation.

När man jobbar som jag gör. Barnen är en stor del av mitt yrke. Nu är det sjuåringar. Alla som har barn. Alla som jobbar med barn. Alla som umgås med dessa underverk. De vet att humöret verkligen kan pendla. Allt från att man är det mest underbara och älskvärda. Till att man inte är värt ett ruttet lingon. Jag vet. Det är nämligen min fjärde åk 1. Jag vet. Det är min andra sjuåring hemmavid. Men fortfarande. Jag älskar mitt jobb. Jag har ett underbart yrke.

Jag får nämligen vara med när de växer upp. Jag får nämligen vara med på en resa som är helt enorm. Den skulle dokumenteras och forskas om i alla dess vinklar och vrår. Alla perspektiv som man kan komma på. För det under som sker, var dag, är ju helt fantastiska. Att då vara en åskådare. Att då vara en deltagare. Att då vara en ledare. Att då vara en pedagog. Pedagog med rätt att undervisa.

Vad är det jag letar efter då? Vad söker jag hos var och en? Är det brister? Är det fel? Är det ett ständigt sökande efter vad jag ska kunna slå ner på vid nästa tillfälle?

Nej självklart inte. Jag letar med lykta efter framsteg. Jag söker efter nåt positivt. Jag söker. Jag finner. Jag ser framsteg. Varje dag. Vissa dagar är de milslånga steg. Andra handlar det om micromillimeter. Men trots allt så är det ett framsteg.

När man kommer hem efter en heldag. Orken inte riktigt finns där. Då längtar man efter att rutinerna sitter. Att diskussionen ska ligga på ett bra plan. Att allt bara ska flyta. Men jag vet att det går både upp och ner. Jag vet att det är både uppförsbackar och skjutsnerförbanor. Tack och lov så kan man ju alltid summera. Summera och se framstegen. För att kunna omfamna morgondagen oxå.

I morgon är det fredag. I morgon börjar helgen! Vi får se vad barnen och jag ska hitta på! För det är ju ett framsteg att känna sig på benen efter en molnande huvudvärksvecka! Tack och lov och sjunger mitt pris till värktabletten!

Kram Anna

4 thoughts on “Ser framsteg

  1. Jag har haft lite av en ”uppförsbackedag” i min etta idag. Den började med stor sorg efter en hamster (vad kan man göra mer än att hålla om och finnas till hands) och slutade med stor ilska (min) över hur illa man kan göra sina barn i en vårdnadstvist.
    Det är i alla fall skönt att det är helg! Hoppas att du har haft en riktig ”skjutsnerförbane-dag”! Det tänker jag ha på måndag om jag själv får bestämma. 🙂

    Kram
    Å

  2. Mmmm, ha en underbar helg du med! Det är du värd! Kanske vi ses nåt? Eller tar du bloggpaus…det var himla skönt må jag säga.
    I vilket fall som helst kramar till dig min hjärtevän

  3. Vilken rolig dag ni har framför er med olika aktiviteter! I mitt yrke är medarbetarna hjärtat i verksamheten precis som dina barn. Så lika men ändå så olika:). Mina har nog redan växt upp;) För dig måste det vara så härligt att se de små liven utvecklas till egna stora individer.
    Skönt att du mår bättre och visst är det skönt att helgen knackar på igen!??
    Kramar

Kommentera

