Natti natti

Med förkylning i kroppen smyger jag mig sakta mot kvällsritualen. Att tyst försöka smyga sig genom hallen utan att fötterna ska trampa på punkten K. Knarrandet skär igenom tystnaden. Schssss… Biter mig i tungan. Snabbt in på toaletten. Letar reda på alla de attiraljer som behövs för att det förkylda ansiktet ska bli färdigt för natten. Tar reda på ett toapapper och blåser försiktigt genom näsan. Tack och lov! Inget rött flöde från snoken denna gång. Det har varit många turer med pappersnäsa under helgen. Men inte denna gång.

Smyger mig närmare lysknappen. Ser var jag sätter fötterna och släcker i samma stund. Knarr igen. Usch! Tänk att de inte vaknar när jag försöker mig på smygandets konst.

Väl inne i sovrummet ler jag åt de båda. Hur dottern har lindat in sig i sitt täcke. Ser smått akrobatiskt ut. Hjälper till att snurra ut. Sonen ligger och smackar och småsnarkar. Kikar bara upp till våningssängen och stryker honom över håret. Mina älsklingar.

Kryper under täcket. Brrr småkallt en liten stund. Men jag kryper ihop i fosterställning med kramkudden i fast grepp. Tidig kväll. Skönt. Många sekunder blir det inte i vaket tillstånd.

Tills jag vaknar till. Helt vill sätter jag mig upp. Funderar på vad klockan är. Det känns som extremt tidigt. Typ fyra. Kikar på väckarklockans projektion i taket. 11? va? Är klockan trasig? Sätter mig upp och tittar på den analogaklockan som hänger på väggen. Nej men se. Klockan ÄR tio över elva på kvällen. Sovit i en halvtimme. Varför vaknar jag egentligen? Är det barnen som sover lite oroligt? Är det min egen förkylning som rider mig likt en nattmara. Funderingen över väckarklockan får mig att trycka och testa mig fram. Är väldigt sugen att få till timmarna. Så att jag ser att det är mitt i natten och inte AM och PM… Äsch råkar få igång radion. Inte ser jag nåt heller. Grrrr. Nej tillslut så bestämmer jag mig för att ignorera detta problem för nu. Det finns annat att tänka på. Lägger mig ner. Högt under huvudet. Somnar likt en drottning i mer eller mindre sittande ställning.

Vaknar med ett ryck. Va? Är det redan morgon? Radion startar, likt en normal morgon. Förutom att projektionen visar på 00:01. Men vad är det nu då? Varför startar alarmet mitt i natten?

Tankarna svischar med en hiskelig fart medan fingrarna försöker få tyst på den skvalande radion. Trycker här och trycker där. Tillslut vinner tystnaden över musiken. Då kommer avslöjandet. Jag påminns nämligen att jag dragit ut kontakten i ett försök att nollställa termometern. Det hade lyckats. Men även nollställt klockans minne. Alarmet var tydligen inte ens ett minne längre. Skakar på huvudet och inser att det var en turbulent natt. Lägger mig på andra sidan. Kramar om kudden och inser att jag måste försöka sova en stund till. Men innan jag somnar finner jag ett problem. Om alarmet går mitt i natten. Vad ska väcka mig kl 6:15? Bara att sätta mig upp och försöka mig på att ställa in min tjorvande klocka. Mitt i becksvarta natten. För inte vill jag tända. Då väcker jag kanske nån. Mitt i natten! Inser fort att det är hopplöst. Smyger mig upp. Kikar på hallgolvet. Vänder mig om. Håller tummarna att de ska fortsätta sova. Knarrar mig förbi hallen. Hämtar min Iphone. Trycker fram påminnelse och alarmet är aktiverat till kl 6:15. Det känns tryggt. Jag glider ner under det varma täcket. Återigen tar jag kramkudden i mitt grepp. Kryper ihop. Låter sömnen jaga i kapp mig. Jag drar längre och längre andetag. Sen sover jag. Tryggt…

Spelar ju ingen roll att jag vaknar av att sonens alarmklocka väcker mig klockan 6:00. Spelar ju ingen roll att han inte vaknar förrän jag står bredvid honom och försöker få tyst på den svarta väckarklockan. Sömndrucket kikar han på mig. Jag säger bara att han får ligga kvar. Jag inser att det är dags att väcka mitt förkylningstunga huvud. Väcka den lillagolfen med lite motorvärmare. Efter en lååååång natt.

Hoppas bara att den kommande natten blir en tung sömnfylld natt!

Kram Anna

2 thoughts on “Natti natti

Kommentera

